Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NAD


ptb

Anbefalte innlegg

Ikke det at jeg egentlig hadde behov for en amp til, men det dukket opp et godt tilbud på denne. Har jo Ironball fra før, men er litt nysgjerrig på 6L6 vs EL84.

Hmm. Ikke mulig å laste opp bilder med Safari?!? Måtte laste opp fra iPhone?

 

 

0A08B4E6-3FDF-4490-A063-4F027930AB90.jpeg

Endret av ptb
  • Liker 2
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Takker. 

Har ikke fått dannet meg noe inntrykk ennå. Det ble ikke noe mer enn å koble den opp og teste/sjekke og småklimpre litt på lavt volum. Men, fikk et inntrykk av at den er temmelig "sint" - om man byr den opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg "mene" litt mer om Fireball 25´n - uten at jeg har brede referanser i mange forsterkere, eller spiller aktivt i band. Klimprer i hovedsak hjemme til litt ulik backing osv, så ta mine synspunkter med det som utgangspunkt.  

Mange mener at Engl = Metal. Mye skyldes kanskje at generell omtale, YT-demo-video´r osv av Engl stort sett dreier seg om 5 % clean-egenskaper og 95% fullt øs. Når det kommer til både Fireball 25 og Ironball (som jeg også har) er nå min mening er at det er en sannhet med relativt store modifikasjoner. Begge egner seg godt til et langt bredere spekter enn "headbangers ball"🙂

Likeledes har jo kabinett og element mye å si på lydgjengivelsen. Jeg har 2 stk 1x12" kabinett i lik størrelse m/hhv V30 og Alnico Gold hvilket gir 2 ganske så ulike lydgjengivelser.

Fireball 25 har mye Power, derom hersker ingen tvil, og leverer godt i overkant av mitt behov. Men med Powersoak ned på 5W går det bra å dra på og presse rørene litt til "hjemmeøving", såfremt man er måteholden med Mastervolum.

Clean synes jeg har en fin terskel og overgang fra at den begynner å sprekke og opp til brukbart med vreng. Mid-boost gjør akkurat det den skal. 

Lead tar over omtrent der Clean "slutter" og fortsetter opp til... nok 🙂. Men karakteristikken er tight og kontant hele veien.

Tonekontroller gir jevne og fine utslag. Hvordan den responderer på pedaler skal jeg ikke si for mye om. ME-80 brettet mitt brukes mest til å "leke" litt med lyder. Kjører Reverb og Delay i sløyfa og lar stort sett amp´n gjøre resten.

Fireball 25 har ikke reverb, tilkobling for hodetelefoner eller annet. Det er Input, loop og linje/høyttaler ut. Pedal styrer Clean/Lead og Mid-boost/loop. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Du har jo hatt den gamle 60W modellen. Den hadde en helt annen krets- og forsterkerløsning - og jeg antar at den da trolig låt noe ulikt det 25´n gjør.

Fireball 25 virker på meg å være mer en "direkte" effektmessig nedskalert versjon av 100´n m/4x12AT7 og 2x6L6GC og "kun" 25W. Trolig er de voicet likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.