Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sluttmix/ mastring


Anbefalte innlegg

Hei dere! Jeg prøver å få til en sluttmix, eller en mastring er det vel. jeg bruker bla en Ozone limiter. Jeg lurer på nivået. hva er "normalt" lydnivå på en mastra låt? -0.7 har jeg satt limiteren på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For streaming (Spotify, iTunes etc) er -14 LUFS med peaks på maks -1db et greit mål. Her er en guide til hvorfor:

https://www.masteringthemix.com/blogs/learn/76296773-mastering-audio-for-soundcloud-itunes-spotify-and-youtube

Youlean har et gratis plugin for å måle LUFS, det funker ganske bra:

https://youlean.co/youlean-loudness-meter/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nivået på CD pleier være temmelig høyt. Og -14 LUFS er nok alt for lavt hvis du skal gi ut på CD.

Det er egentlig ikke noen fasit, ikke alle sjangre trenger like mye dynamikk. En punchy rockemiks tåler fint høyere volum, selv om den vil bli skrudd ned av normaliseringen til streamingtjenestene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, varierer fra tjeneste til tjeneste, medium til medium, osv. Denne syns jeg var informativ:

Men avhenger jo en del av musikktypen din og hva du vil gjøre også. Det meste av pop & rock er ikke overveldende interessant reint dynamisk (DR nedi 5 er heilt alminnelig); det mastres typisk temmelig høgt, sia folk gjerne hører på musikk med bedritne ørepropper på bussen allikevel. Musikkpurister jamrer jo gjerne over dette (—selvsagt ikke uten grunn). På den andre sida laga Merzbow verdens minst dynamiske og mest høglytte plate, og den høres jo veldig bra ut.

Poenget er bare: lydnivået kommer an på hva du holder på med, og hva du mastrer henimot. Spotify quiet er forskjellig Apple Music.  Faktisk er ei 12"-skive på 33 1/3rpm som skal vare over 18m potensielt annleis enn ei som er under 18m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.