Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

gibson custom vs custom shop


Anbefalte innlegg

43 minutter siden, mislykketmusikant skrev:

hva anses for å være høyest klasse; gammel custom, eller nyere custom shop? da tenker jeg på byggkvaliteten, ikke samleverdien. og når byttet de fra custom til custom shop?

Her var det spm. som inneholder mange forhold.  Et simpelt svar KAN være:
Det enkle først. 1993 er året for Historics (CS).
Men før det eksisterte Custom Shop, som kunne bygge oneoffs-, serier- eller batches- på bestilling.
Det seriøse er at Gibson selv kunne være en 'bestiller'.
Når det gjelder 'kvalitet' fra  CS, gjelder tommelregelen; dess nyere dess bedre.
Denne påstanden kan  derimot være et tveegget sverd. Mange hevder at '99 - '04 er veldig bra. Andre sier 2007.
2012 er krangleåret.  Temaet for tråden lar seg neppe konkludere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig kan det vel nevnes at Les Paul Custom ble flyttet fra den ordinære Gibson USA- produksjonslinjen til Gibson CS i 2004, hvis jeg ikke tar helt feil. Vet ikke om det var det du spurte om... Om det spiller noen rolle med hensyn til kvalitet, vet jeg heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, mislykketmusikant skrev:

 la oss si 1975 les paul custom 

Det er en Les Paul med modellnavnet 'Custom', i motsetning til e.g. modellene LP Std., LP Deluxe . . . Har ingenting med 'Custom Shop' å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. det var det jeg trodde. men hvordan er nivået (altså materialvalg, byggkvalitet og pris) på en custom i forhold til en les paul (standard toppmodell, altså ikke spesialutgave, anniversary, og slikt)) som er produsert av custom shop? er en nyere customshop produskjon en bedre konstruert gitar enn en eldre custom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les Paul Custom på `50-tallet ble laget litt forskjellig fra Standard. Kroppen var kun Mahogni og gripebrett i Ibenholt, i motsetning til topp i lønn og rosentre gripebrett på Standard. Og så har du selvsagt blokk innlegg og gull hardvare. 
Da Les Paulen ble reintrodusert i 1968, fikk vel også Custom lønnetopp, og har hatt det siden. Bortsett fra reissuene av `50=tallsmodellene fra CS, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.