Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til ny forsterker ønskes


Sinister

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenkte å gå til innkjøp av en ny forsterker, som skal kun brukes hjemme på gutterommet. Hadde en Boss Katana 50 tidligere, men tenkte å prøve noe annet. Har sett en del på Boss Katana-Mini, noen som har erfaringer med den? 

Vil gjerne ha tips om hvilken forsterker jeg burde kjøpe, og som ikke koster flere tusenlapper. Trenger ikke å være veldig avansert da jeg kun er i begynnerstadiet når det gjelder gitarspilling. Tenker å spille mest Rock og Metal, og etterhvert kjøpe en slik akustisk pedal (?) for å koble til forsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert et lydkort og for eksempel Bias FX2 eller Guitar Rig? 

Jeg har Katana Mini helt genial sak, enkel i bruk. Låter så godt som en miniforsterker kan låte. Eventuelt har man jo Blackstar HT1, men jeg vet desverre ikke hvor bra den låter til soveromsbruk hvis du er redd for volum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Troll skrev:

Har du vurdert et lydkort og for eksempel Bias FX2 eller Guitar Rig

Jeg har Katana Mini helt genial sak, enkel i bruk. Låter så godt som en miniforsterker kan låte. Eventuelt har man jo Blackstar HT1, men jeg vet desverre ikke hvor bra den låter til soveromsbruk hvis du er redd for volum. 

Har faktisk ikke tenkt over lydkort og Bias FX2 eller Guitar Rig.. hva er fordelene ved å bruke det i stedet for å gå til innkjøp av for eksempel en Boss Katana Mini?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Sinister skrev:

Har faktisk ikke tenkt over lydkort og Bias FX2 eller Guitar Rig.. hva er fordelene ved å bruke det i stedet for å gå til innkjøp av for eksempel en Boss Katana Mini?

Kan bruke headsett, øve på natten uten å vekke folk med god lyd. Kan også tilkobles et par rimelige studiomonitorer etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter @Troll sitt forslag. Hadde heller gått for en nettbrett/lydkort løsning istedenfor en liten forsterker med 8-10 tommer høytaler (som jeg synes låter kjipt). Bruker selv irig + amplitube for iOS mest hjemme. Da kan du kjøpe forsterkere, bokser, kabinetter, mikrofoner++ etter behov. Mange mener det er kjipt å bruke hodetelefoner når en ikke får «pusha luft» på samme måte som en høytaler gjør...men etter min mening høres 8 tommer uansett ikke bra ut😊

I de fleste sånne systemer får du også kjøpt looper, studio for opptak, tuner etc.

Har også en Vox amp plug jeg bruker når jeg har bare skal teste låtideer som dukker opp i huet innimellom og eeeegentlig ikke har tid😊

Har også bestilt Hotone binary amp som jeg skal bruke hjemme med headset slik at jeg får øvd med pedalbrettet hjemme av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også savnet det å pushe lyden ut i luften. Men med et par gode studioheadsett og riktig simulering så kommer man langt. I Bias FX så har jeg hvertfall mulighet for å flytte mikrofon fra kabinett, sette inn flere mikrofoner etc. Det gjenskaper hverfall litt luftigere lyd istedenfor at det føles "rett i øret". Jeg er fornøyd! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.6.2019 den 17.58, Troll skrev:

Kan bruke headsett, øve på natten uten å vekke folk med god lyd. Kan også tilkobles et par rimelige studiomonitorer etterhvert. 

Akkurat. Men jeg ser at disse softwarene (Guitar Rig og BIAS FX 2) koster litt.. og lydkort + headset kommer jo utenom..

Da blir vel feks en Katana Mini til 1000 kr en del billigere? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det stemmer. Hvis du har en tusenlapp, så er jo saken grei. 

Et ok lydkort koster ca 800kr + 800kr for et studioheadsett, samt en tusing i software. Det er uansett villig mtp man får titals antall amper, pedaler og annet snacks å kose seg med. Men det må selvsagt veis mot økonomi og behov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Troll skrev:

Jo det stemmer. Hvis du har en tusenlapp, så er jo saken grei. 

Et ok lydkort koster ca 800kr + 800kr for et studioheadsett, samt en tusing i software. Det er uansett villig mtp man får titals antall amper, pedaler og annet snacks å kose seg med. Men det må selvsagt veis mot økonomi og behov. 

Jepp, stemmer nok det. Men med software så får man vel mange flere muligheter til å endre gitaren slik man akkurat ønsker man vil den skal låte? F.eks om man vil spille noe fra AC/DC, men plutselig vil spille noen sanger fra Slipknot osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Sinister skrev:

Jepp, stemmer nok det. Men med software så får man vel mange flere muligheter til å endre gitaren slik man akkurat ønsker man vil den skal låte? F.eks om man vil spille noe fra AC/DC, men plutselig vil spille noen sanger fra Slipknot osv?

Jepp, du endrer bare oppsett (type amp, effekter++) og lagrer unna, så kan du endre stil på noen sekunder😊

kan bare nevne at amplitube er gratis å laste ned, og der får du med en litt halv-grei amp og noen effekter. Ønsker du låse opp andre amper koster det rundt kr 75 pr stykk, effekter koster ca kr44. Finnes flere rimelige bundles med utvalgte amper som blir rimeligere i lengden. Har ikke sjekket om den fungerer på android, men det er et alternativ om du har iPad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.