Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Charvel Strat stengehøyde problemer - neck tilting


Anbefalte innlegg

Setter sammen en Japan Charvel .

Strengehøyde er lav ( ca. 1.3mm ved 12-15 bånd) og funker greit opptil 12 bånd- så begynner problemene . Ved 15 bånd er det temmelig dødt og oppover dør strengene nesten helt ut . Bånd ser plane ut og er ikke noen slitasje . Nut høyde er ok . Floyd er satt slik den skal være .

Jeg skal prøve å tilte halsen i forkant av halslommen . Dette vil vel gi mer høyde på de nederste bånda , men sette ned høyden ved nut tror jeg ? Sjelden jeg trenger å gjøre dette på bolt-on gitarene jeg har , så har ikke stort erfaring med dette .

 

IMG_2313.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å legge et tynt plekter eller en shim på max en halv millimeter helt fremst i halslomma, for å se hvordan det funker. Action kommer til å bli høyere over alt, men det blir mest utslag høyt på halsen, så mindre og mindre nedover på halsen, til knapt merkbart ved de laveste båndene. 

Har lest at Jeff Beck gjør dette—da kan man ha snorrett hals og likevel veldig lav action. 

Funker det bra for deg kan du jo vurdere å få re-planert litt vinkel på kontaktflata på halsen, hvis du har mulighet til å justere action en del lavere ved bridge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, OsamaFetLaden skrev:

Prøv å legge et tynt plekter eller en shim på max en halv millimeter helt fremst i halslomma, for å se hvordan det funker. Action kommer til å bli høyere over alt, men det blir mest utslag høyt på halsen, så mindre og mindre nedover på halsen, til knapt merkbart ved de laveste båndene. 

Har lest at Jeff Beck gjør dette—da kan man ha snorrett hals og likevel veldig lav action. 

Funker det bra for deg kan du jo vurdere å få re-planert litt vinkel på kontaktflata på halsen, hvis du har mulighet til å justere action en del lavere ved bridge.

What he said :)
Alternativ er å slipe et gradvis fall på båndene fra 12 og oppover, men det er jo litt mer uopprettelig enn å teste en shim. Jeg gjør alltid dette ved båndsliping på mine gitarer og kun veldig lite "fall off".
Bare sørg for å få å få laget en skikkelig shim av treverk når du har funnet riktig tykkelse med litt testing, ellers ryker mye av resonansen (papp, plekter etc. fjerner mye verdifull kontakt mellom hals og kropp).

Endret av vim
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte i en blikkplate på ca. 0.5mm tykkelse fremst i halslommen . Floyd kan justeres mye lavere , så null problem der .

Den er spillbar nå med ca. 1.5mm høyde 15 bånd ( capo på første bånd), men ned mot 1.2-1.3 hadde vært bedre . Den har i hvert fall bra sustain og fin feeling på halsen ( for meg) .

Jeg kan ta den ned på nut høyden nå , og kan justere truss mer flat . Ser ikke ut som det er noen shims under nut , men jeg får vel pusse ned nut litt .

Tror det er noe tull med bånd fra ca. 12 bånd . Tror de må planes for å få den helt bra .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.