Web Analytics
Jump to content

Kondiser til besvær

Endt
 Share

Recommended Posts

Prøver å finne utav vilke kondiser jeg skal bestille, og ser at det finnes et hav av typer og verdier.

Mitt hovedspørsmål: på den akuelle gitaren er tone og volum pottene på 10 når den er i bruk. Vil da kondisene i det hele tatt påvirke lyden? Er det kun når volum/tone rulles ned at det har noe å si?

Takk for info.

Gitaren er kina kopi av en esp eclipse og har 2 humbuckere med 1 volum til hver samt en master tone.

Gitaren skal i utgangspunktet kobles på samme vis som den er nå, men skal skifte ut elektronikken, da den ikke holder mål kvalitetsmessig.

Engasjementet i denne tråden fikk meg til å endelig bytte cap'en på min egen gitar (strat med Eric Johnson wiring.)Satte i en 0,001 uF på tonepotene for ca. 5 år siden.Den hadde nesten ingen hørbar effekt,hehe,så nå fikk jeg endelig inspirasjon til å bytte den til en 0,047,slik at det faktisk har effekt å ratte på tonekontrollene:lol:

• Like 1

Våger meg på si følgende: Ja, både kondensator og potensiometer er med i "ligningen" og vil påvirke lyden, også når pot'en er på 10. Drastisk og markant? Nei.

Om tone pot'en er på 10 hele tiden, hvorfor ikke bare bypasse den? Da får du, i teorien, et "renere" signal.

Om du likevel har bestemt deg for å installere kondensatorer er vel verdier fra 0,001-0,047 uF det mest vanlige.

Edited by tjallexmander
edit
  • Thanks 1

Takk for svar.

Skal få hjem noen typer og se hva som funker, og om det blir noe forskjell i lyd.

Har vurdert å bypasse, men er ikke så fan av dummy knotter. Og om jeg en dag skulle pensjonere gitaren fra øvingslokalet og anvendes i andre sammenhenger, så er det fint å ha mulighet til å justere tone.

Noen som har testa den 220KΩ + 470pF modden for å redusere diskanttap når man ruller ned volume?
Har det noe for seg?

Edit: Testa meg litt frem med ledning og aligatorklips slik at jeg fikk prøvd flere komboer.
Landa på 150KΩ i serie med 470pF, altså Kinman style.
Testa på Squire tele jeg da.

Treblebleed.png

Edited by Æljen
  • Like 2

• 1 month later...