Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger hjelp til å finne riktig forsterker til gammelt PA-anlegg


Ensnared

Anbefalte innlegg

Jeg har et gammelt PA-anlegg jeg har arvet, som jeg må bytte ut en forsterker i for å få det til å fungere. Jeg har hatt den til reparasjon, men fikk beskjed om at den ville bli alt for dyr å reparere, så den ble skrotet.

Jeg kan ikke så mye om akkurat dette, så jeg trenger litt hjelp til å finne ut hvilken forsterker jeg kan erstatte den defekte med.

Hele anlegget består av følgende:

2x Peavey HDH 3 høyttalere (høyre og venstre)
2x Peavey HDH 4 høyttalere (høyre og venstre)
2x Peavey HDH Processing Controller (høyre og venstre)
1x Soundcraft Spirit Live miksebord
1x Peavey M-2600 forsterker
1x QSC USA 850 forsterker
1x QSC USA 1300 forsterker (det er denne som er defekt og må byttes)

Om jeg har forstått det riktig, så brukes de tre forsterkerne for å drive hver av diskant, mellomtone og bass. Den forsterkeren som må erstattes er den som brukes til bass, og er altså tilkoblet HDH 3 høyttalerne.

Vedlagt PDF-er inneholder spesifikasjonene for forsterkeren og HDH 3-høyttalerne.

Jeg ser ikke for meg at det er særlig realistisk å finne en makan forsterker å få kjøpt brukt, så derfor: Kan noen hjelpe meg ved å anbefale en rimelig men god (i forhold til prisen, naturligvis) forsterker som jeg kan kjøpe for å erstatte QSC USA 1300-ampen?
Aller helst uten at jeg risikerer å ødelegge andre deler av anlegget ;) 

Peavey HDH-3.pdf

QSC USA 370 850 1300.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger kraft for å drive 2x18", så hva med denne: https://www.4sound.no/studio/forsterker/behringer-inuke-nu6000

Selvsagt ikke kremen av kremen, men mye kraft for lite penger, og den har fått ganske god omtale såvidt jeg har registrert.

Ellers er det jo bare å tråle finn. Finner du noe brukt i prisklasse 3-4k (evt høyere) så er det stort sett brukbart. Personlig vil jeg på generelt grunnlag ikke anbefale noe særlig under 1kW per kanal i 4ohm. Kjipt når subbene ikke klarer å holde følge, og vrengt sub er ikke veldig pent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset :)

Det jeg er mest engstelig for, er å ende opp med en forsterker som ikke passer slik at jeg ødelegger enten den eller høyttalerne. Jeg kan som sagt ikke så mye om akkurat dette, men mener å huske noe om at ting kan bli ødelagt om ikke forsterkeren har lik eller høyere effekt enn høyttalerne - eller så var det omvendt, og jeg husker aldri hvilken som er riktig ;) I tillegg er det forskjellige effekt-spesifikasjoner som er oppgitt (continuous, program, peak, dynamic osv.) og jeg vet ikke hvilken av disse jeg bør fokusere på.

Forskjellen på 4 og 8 ohm har jeg kontroll på. Husker fra hine hårde dager når jeg gikk elektronikklinja på videregående hvordan parallellkobling av motstander fungerer, og en høyttaler er jo i praksis en slags motstand, så at to elementer på 8 ohm koblet i parallell ender opp med å bli 4 ohm skjønner jeg, men deretter blir det litt mer skurrete, bl.a. siden det er over 20 år siden jeg satt på nevnte skolebenk... ;)

Men høyttalerne mine er altså oppgitt med 250W "continuous" og 500W "program", mens forsterkeren du nevner er oppgitt med 3000W per kanal på 4 ohm. Denne store forskjellen på effekt-spesifikasjonene gjør meg altså litt usikker på om dette faktisk vil fungere, men det skyldes kanskje min uvitenhet mer enn noe annet. Så er ikke dette noe jeg behøver å tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedproblemet er om du har en forsterker med mye mer effekt enn høyttalerne takler, og er en fjott som setter forsterkeren på max. Da vil du sannsynligvis sprenge høyttalerne. Så lenge du bruker øra og ikke skrur opp mer når du hører at høyttalerne ikke klarer mer så er det ingen fare :)

Personlig foretrekker jeg å ha mer forsterkerkraft enn høyttalerne takler, for da er jeg sikker på at ikke forsterkeren begynner å vrenge før høyttalerne har nådd max, og hvertfall om det er forsterkere i den billige delen av prisstigen og man ikke føler seg helt overbevist om at de spiller klokkerent helt opp til max. Med det sagt så fant jeg, etter at jeg skrev forrige post, en mindre modell i Behringer iNuke-serien hos Thomann, som vel lå på 2x1500W, men om jeg husker rett så tror jeg prisforskjellen var såpass liten at jeg anså NU6000 som en bedre investering. Den minste gjør sikkert nytta i massevis om du bare skal ha lyd på anlegget i nåværende stand, men 6000 er nok bedre ift eventuelle oppgraderinger i fremtiden, eller ved eventuelt videresalg om du går lei av gammel og tung PA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger, jeg har blitt litt klokere. Tror kanskje det blir jeg går for den Behringer-ampen, med mindre jeg mot formodning plutselig skulle komme over en billig QSC USA 1300 før jeg kommer så langt at jeg kjøper den :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt sent, men hvis du bruker sunt vett og ørene, er det ikke noe problem å bruke en forsterker som er "for kraftig". Generelt sett er forsterkere som har "noe å gå på" snillere med elementene enn en forsterker som sliter. Etter det jeg har blitt fortalt, har det med såkalte firkantpulser å gjøre, hvis man ser på signalet i et oscilloskop.
Jeg husker at for mange år siden hadde vi et PA- anlegg der vi fra tid til annen leide ut toppene til noen som gjerne ville bli kjente DJ's. Vi fikk de gjerne tilbake med sprengte elementer, selv om forsterkeren de brukte var på mange færre watt enn det kassene skulle tåle. Det er jeg ganske sikker på var fordi de presset forsterkeren for mye, med hensyn til det lydtrykket de ønsket seg. Man bør høre dette hvis man er litt opptatt av lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.