Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lineære vs. ikke-lineære potmetre


Anbefalte innlegg

Har et spørsmål ang. lineære og ikke-lineære potmetere. 

Med den nyanskaffede Gibson Skylark-ampen min merker jeg stor forskjell på drop i volum når jeg skrur ned volumet på gitarene mine. Særlig gjelder dette Derek Trucks SG-en min sammenliknet med et par andre SG-er. Saken er som følger:

DT-en har ikke-lineære 500k pots og 50s wiring. Faded Special har moderne wiring, 300k volum/500k tone pots, volum er lineære, tone er ikke-lineære. Selvmontert Future Tribute har lineære 500k pots og 50s wiring.

Så lenge tonekontrollene er stilt åpne (10) er volumdroppet tilsynelatende jevnt på alle gitarene når jeg skrur volumet ned. Men dersom tonen er skrudd ned, oppfører DT-en seg annerledes. I det volumet skrus ned på 9 blir lyden markant lavere, noe som gjør kontrollen lite anvendelig. Med de øvrige gitarene (som altså har lineære volumpotmetre) er volumdroppet fortsatt jevnt selv om tonen er skrudd ned.

Jeg har relativt lite snøring på elektronikk, men begynner å mistenke at det er de ikke-lineære volumpotene som kan være skyld i fenomenet på DT-en. Er jeg inne på noe? Vil det løse problemet om jeg bytter til lineære volumpots?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg kan se ser det ser ut som på bildet både i Derek Trucks SG-en (hvor problemet er) og i Future Tributen som ikke har problemet. Forskjellen på dem er lineære potmetre i Future Tribute og ikke-lineære i Derek Trucks. Å, jada, tegnekunnskapene står det slett til med!IMG_1830.thumb.JPG.f4570f84707eda1f2012cc469d282df9.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lineære (lin) volumkontroller oppfører seg slik at de virker mer som "on-off" enn rolig innrulling av volum. Dvs det kommer mye lyd fra 0-1 sammenlignet med logaritmisk (log). Dette å sette tonekondis på utgang gjør at effekten fra tonekontroll endrer seg ved bruk av volum. Liker den best rett på pickupsignalet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, SteikBacon skrev:

Lineære (lin) volumkontroller oppfører seg slik at de virker mer som "on-off" enn rolig innrulling av volum. Dvs det kommer mye lyd fra 0-1 sammenlignet med logaritmisk (log). Dette å sette tonekondis på utgang gjør at effekten fra tonekontroll endrer seg ved bruk av volum. Liker den best rett på pickupsignalet.

Men problemet mitt er at volumet endrer seg så markant akkurat idet jeg begynner å skru det ned (dvs. rundt 9). Kan jeg hjelpe på det problemet med å bytte fra ikke-lineære til lineære volumpots? Jeg bruker normalt volumkontrollene i skiktet 5-10 for å variere hvor mye ampen pushes, og jeg vil ha en jevnest mulig respons når jeg skrur opp og ned her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, elektronaut skrev:

Hvis du er happy med hvordan de andre to gitarene (og særlig den med 50s wiring) oppfører seg med lineære volumpots ser jeg ikke noe iveien med å bytte. 

Jeg ser for meg jeg tester det i alle fall. Jeg er ikke akkurat noen racer med loddebolten, så det er jo finfint med litt trening. Lukter StewMac-bestilling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SteikBacon skrev:

Nå er det tross alt gjort på 1 minutt å flytte kondensatorene fra lug to til lug en... så får du teste andre alternativet frem til andre pots er i posten.

Undervurder aldri hvor lang tid jeg bruker på lodding!?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, SteikBacon skrev:

Nå er det tross alt gjort på 1 minutt å flytte kondensatorene fra lug to til lug en... så får du teste andre alternativet frem til andre pots er i posten.

Hvordan vil da tonen endre seg når volumet skrus ned? Bevares treble, eller mister man noe top end når volumet dempes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.