Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål ang pickups og katana boss


Lasse_Hansen

Anbefalte innlegg

Mye forskjellige svar her. For meg lydmessig så virker det ikke som noe galt i lyden, men bare ville høre hva dere mener om at den står litt skjevt. Altså når man ser på gitaren sidelengs, så vipper den øverste pickupen litt opp i bunn på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lasse_Hansen skrev:

Mye forskjellige svar her. For meg lydmessig så virker det ikke som noe galt i lyden, men bare ville høre hva dere mener om at den står litt skjevt. Altså når man ser på gitaren sidelengs, så vipper den øverste pickupen litt opp i bunn på en måte.

I fasen der man går fra nybegynner til dreven gitarist er det noen figurer som bør være på plass. Det ene er et slags forbilde (god gitarist) som kan vise noen triks eller gi timer. Det andre er en gitartekniker som kan justere og skru instrumentene. Finner du ikke det siste er det bare å dra frem skrutrekker og loddebolt og kjøpe denne boken: 

 

https://www.amazon.com/Guitar-Player-Repair-Guide-3rd/dp/0879309210 :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lasse_Hansen skrev:

Er en gitar tekniker som har fiksa og justert den for meg. Gitaren er egentlig en Squier strat HSS. Men ble omgjort til HSH, og justert/satt opp idag

Da bør du ikke bekymre deg så mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, da satser vi på alt er i orden.

er kjempe fornøyd med lyden og sånn i forhold til hvordan den var ihvertfall. Gitaren har blitt helt rå i forhold. 

Legger ved noen litt bedre bilder.

øverste mic ble fjernet, og han freser opp å fikk satt inn en humbuck mic. Dem andre mickene ble også byttet da. Og tone knappen ble byttet ut til en sånn man kan løfte opp for å dele humbucken etter hva jeg skjønte. Også vol knapp og noe andre greie inni gitaren ble byttet

IMG_1218.JPG

IMG_1219.JPG

IMG_1220.JPG

Endret av Lasse_Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart. For countrylyd ville jeg da dratt ut potmeteret. 

Altså da aktivert coilsplitting, så det kun er lyd som i en single coil. Du hører rimelig lett forskjellen. 

 

59 og JB opp mot standard Squierpickups er en heftig forbedring ja.

Endret av space
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hører forskjellen, men har ikke helt lært meg forskjellen på hva som er hva når jeg drar opp tone knappen i forhold til når den er ned trykket. Men skal forske mer i morra ? må bare få stilt inn katana'n ordentlig først 

 

edit: skjønte hva du mente nå. Pot meter ut for country, men hvilken instilling på vippebryter? Hvordan fungerer den nå når jeg har HSH? Hvilken instilling er hva? Sikkert dumt spørsmål, men man må spørre for å lære ??

Endret av Lasse_Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv posisjon 2 og 4. Eventuelt 1 (splittet humbucker i alle posisjoner). 

"Countrylyd" kan være så mangt. Leter du etter klassisk country-twang så "må" man ha en telecaster..., men man kommer et stykke med en strat i bridgeposisjon, men aller helst med en vanlig single coil-pickup. 

Albert Lee bruker jo en strat-type gitar og det låter jo relativt country, selvom de ikke låter "klassisk country-twang".

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, skela skrev:

Albert Lee har en baseplate i messing under bridge pickup på sin MusicMan. Dette gir en lyd som minner noe om en telecaster.

http://www.fralinpickups.com/resources/baseplate-instructions/

 

Poeng! Det gjør sitt for lyden, samtidig er man ikke helt i mål heller. Stolen har jo også sitt å si for tele-soundet (og spesielt kontra tremolo). Jeg hadde baseplate på bridgepickupen på min strat + blend pot for å blende inn neckpickup. Hverken bridge alene eller bridge+neck var helt i mål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Truckstop Chuckie skrev:

Poeng! Det gjør sitt for lyden, samtidig er man ikke helt i mål heller. Stolen har jo også sitt å si for tele-soundet (og spesielt kontra tremolo). Jeg hadde baseplate på bridgepickupen på min strat + blend pot for å blende inn neckpickup. Hverken bridge alene eller bridge+neck var helt i mål. 

Lyden av telecaster er hovedsakelig en kombinasjon av baseplate under pickup og stolplaten som pickupen er festet i. Sadlene er ikke så sentrale, kroppsafasong er mindre sentralt og lakktype har intet å si (jamfør Brent Mason med Sperzels, 6-saddle bridge og et tykt lag grå primer for bil). Best effekt får man vel av messing både over og under pickupen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.