Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Djent stick av Merbau


Anbefalte innlegg

Hei,

Lenge siden jeg har postet noe. Jeg har desverre vært opptatt med andre byggeprosjekt og overhalinger, men kanskje dette er interessant for noen sjølbyggere på forumet.

Det begynte som vanlig med et uskyldig spørsmål fra sønnen min, som nå er 16 og har sitt eget obskure eksperiment-jazz-death-metal band i Grimstad: "Pappa, har du sett én-strengs-gitarer?". Og det hadde jeg selvfølgelig ikke. 7 strenger, selvfølgelig. 8 strenger, vanlig. 10 strenger, hvorfor ikke? Men altså ikke 1 streng. Jeg hadde problemer med å se poenget med det, men etter masse youtube'ing og googling begynte det å demre for meg. Bass streng, drop-stemming, kort registeravstand, lett, enkelt, mange rare effekter, flagioletter og bruk av pick-up skruene som bånd for å få de virkelig skrikende diskantene, fretless, osv. Jeg ble litt hekta, for å si det sånn.

Jeg dro til den lokale trappefabrikken og spurte om de hadde noe eksotisk treverk. Jeg fikk en meter med merbau-bjelke, med beskjed om at mer eksotisk en dette hadde de ikke. Treverket er dobbelt så hardt som engelsk eik, førti prosent hardere enn teak, og det flyter nesten ikke. Litt googling fortalte meg at det brukes i gripebrett og bass-kropper, men at det egentlig er for tungt til gitarkropper. Dårlig unskyldning spør du meg. Det er bare å frese litt :) Flisa på en meter kosta meg 400,- blanke kroner. Det var det dyreste de hadde i haugen med kapp. Dønn rett, hardt som jern. Måtte ha den!

Jeg var i rugekassa en god stund før jeg løste problemene. Ikke problemer akkurat, men jeg ville gjøre en veldig, veldig enkel gitar. Utskjæring på båndsag gikk lett. Fresing til pickup likeså. Treverket er hardt men porøst. Det har en slags kanaler, eller tuber "in the grain". Det bøyer seg ikke, gir seg ikke, og er fullstendig uelastisk, men veldig lett å skjære, frese, borre og pusse. Fantastiskt morsomt å jobbe med. Det var opplagt at jeg ville ha en fretless hals, og jeg ville ha den helt opp til pickup'en. For å få til det senka jeg bare pickup'en dypt og pussa ned en halv millimeter på gripebrettet fra tredje til tiende bånd. Det ga lav action, og hele planken ble til hals. Jeg lagde nøtt av aluminium, bro av ei flis med merbau. Det siste var ikke noe sjakktrekk fordi treet som sagt er lett å pusse, selv om det er hardt. Må lage denne i bein eller metall på sikt. Jeg droppet volum, tone, av og på knapp, og fikk etterhvert et jordingsproblem. Jeg syntes jeg var veldig smart da jeg løste det og ga meg sjøl et klapp på skuldra. Jeg lagde ei bakplate av aluminium. Jeg borra hull til jack-inngang. Jeg borra hull til strengefeste. Jeg borra hull til strengen gjennom treverket. Og fordi jack'en sitter så godt, og fordi instrumentet er så lett, bruker jeg pluggen som reimfeste også. Det er en del fluer i en smekk :)

Djent stick'er gjør det djent sticker kan. Veldig høyt, veldig dypt, og med rabiate diskanthyl innimellom. Jeg skrudde opp pickup skruen lengst fra broa for å bruke den som trettisjette bånd. Broa flyter, og det hjelper med intonasjonen for å oppnå denne effekten. Registeravstanden er Fender Strat. Sånn omtrent. Hadde jeg vært en dyktigere musiker så hadde jeg lagt ut et videoklipp. Men det er jeg ikke. Så derfor :)

Finish er med danish oil, som herder bra sjøl om treet er veldig oljete. Prosjektet tok tre timer den ene dagen, og fire timer den andre. Mest på filing av metalldelene. Har tatt et par bilder. Håper de dukker opp. Forslag til forbedringer er jeg alltid klar for.

M.

 

Djent Stick Oen 2016 I.jpg

Djent Stick Oen 2016 II.jpg

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ebbe!

Skal prøve å ordne det når ungdommen kommer opp neste helg. De kan lyd og video og alt det der. Og de kan spille. Veldig høyt og veldig fort. Men du bygger en av disse sjøl på et par kvelder. Du trenger bare en pickup, en jack-inngang og en stemmeskrue. Resten lager du. Glemte å si at strengen er en bass-A streng, stemt til D. Største diameter som gikk gjennom stemmeskruen uten å måtte borre opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det ArneK!

Det var ikke så veldig gjennomtenkt. Jeg ville bare ha litt bredde på gripebrettet for å kunne dra litt i strengen (egentlig unødvendig med en fretless design) men likevel. Og jeg ville ha diamant form på hodet for å få stemmeskruen sentrert, og samtidig ha plass til hull for reima. Ingen reim-skruer, for enkelhetens skyld. Utover det lot jeg egentlig båndsaga bestemme mens jeg skjøv den gjennom. Bjelken var på 99cm, men jeg kortet den ned til ca 84cm da jeg skjønte hvordan jeg ville gjøre det med bakplata av metall. Den veier bare 1kg, så det åpner for både splitthopp og andre gitaristiske krumspring :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.