Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Teste rør med multimeter?


Anbefalte innlegg

Går det an å finne ut om rør er i orden bare ved å teste det med et multimeter? Da tenker jeg ikke først og fremst på kortsluttning og om det er kontakt gjennom varmekretsen, det går jo greit med multimeter. Men om røret er litt defekt, litt dårlig lyd osv.

På et sluttrinns rør prøvde jeg å måle motstand mellom pin 8k (katode?) og pin 3a (anode) men det fuka ikke noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar!

Greia er at, ved å A/B teste to like forsterkere, fant jeg ut at den ene manglet bunn og hadde en litt kraftig high mid. Den andre hadde svak romklang (litt flaut at det måtte en A/B test til, men...SKJERPINGS Jonta) Bytta V1 på den ene og V4 på den andre og allt var bare bra.

Litt ekkelt når preamprøra bare blir litt dårlige. Litt som å kjøre en motorsykkel med litt tett luftfilter, man kjenner at noe kanskje er galt men det har gått veldig forsiktig og gradvis nedover og man merker ikke noe før man tester den i benk eller akselerer sammen med en lik sykkel.  Det  er vel derfor mange av dere bytter alle preamprøra med jevne mellomrom, men jeg sliter med å kaste ting som fortsatt er helt i orden (satte inn 2 brukte rør i disse ampene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.