Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Relativt gehør


Lunarious

Anbefalte innlegg

Når jeg hører en melodi kan jeg ikke identifisere hver eneste besifring/note, men hvis jeg vet om melodien starter på I IV eller V fra kvintsirkelen, vet jeg hvilken dur melodien går i? Bare av den første. Jeg har et stykke til absolutt gehør så jeg kaller denne tråden relativt gehør, siden jeg finner tonene relativt til A eller kanskje C.

 

Fred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forbinder ikke I,IV eller V med kvintsirkel i utgangspunktet. Kan vi ta utgangspunkt i denne her?

https://no.wikipedia.org/wiki/Kvintsirkel

Det å "plukke" melodier og akkorder med øret er en ferdighet som på lik linje med mange andre ferdigheter utvikler seg etter hvert som man driver med det. Man blir flinkere jo mer man driver med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på hva du egentlig spør om her, siden det kan tolkes på flere måter.

Slik jeg leser postene dine så må jeg innrømme at det virker som du går litt over bekken for å hente vann og ikke har det elementære godt nok på plass enda.
Derfor vil jeg komme med en anbefaling som dekker opp flere av tingene du spør om her på forumet.

Du må starte med elementær musikkteori og ta ting i riktig rekkefølge.
Du har åpenbart lyst til å lære deg dette, og det gjør at jeg tror du kommer til å få til det - om du bare tar å lærer deg ting i rett rekkefølge. :)
Start med teknikker for å finne tonika, lære deg å kjenne igjen enkle intervaller.
Skal du definere akkordtrinn så må du vite hva som er tonika. De ulike trinnene får andre navn avhengig av hvor i akkordrekken du definerer tonika.
F.eks akkordene C, F og G består av toner som ikke forandrer seg om du endrer toneart, men disse akkordene vil ha ulike trinn-nummer avhengig av om låta går i C dur kontra f.eks F-dur.
Dette gjør at du må ha godt nok gehør og god nok teorikunnskap til å klare å definer hva som er hva.

Det er ikke for å være slem at du har blitt fortalt dette, men det nytter ikke å begynne med kirketoneartene om du ikke kjenner forskjellen mellom dur og moll. Det samme gjelder når det kommer til kvintsirkel, trinnanalyse og akkordtoner.

Om du finner ut tonearten en låt går i, lærer deg hvilke toner skalaen har, hvilke toner ulike akkorder består av og lærer deg hvilke trinn du hører, så klarer du å si hvilke toner alle akkordene består av.
Men her kan du ikke jukse i svingene, dette må læres og det krever arbeid.

Gå ut og kjøp "Akkordboka" av Audun Molde og begynn på første side.
Det er en veldig ålreit bok som tar for seg alt du spør om. :)

Endret av KristianF
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...
På 1.9.2016 den 17.59, KristianF skrev:

Jeg er litt usikker på hva du egentlig spør om her, siden det kan tolkes på flere måter.

Slik jeg leser postene dine så må jeg innrømme at det virker som du går litt over bekken for å hente vann og ikke har det elementære godt nok på plass enda.
Derfor vil jeg komme med en anbefaling som dekker opp flere av tingene du spør om her på forumet.

Du må starte med elementær musikkteori og ta ting i riktig rekkefølge.
Du har åpenbart lyst til å lære deg dette, og det gjør at jeg tror du kommer til å få til det - om du bare tar å lærer deg ting i rett rekkefølge. :)
Start med teknikker for å finne tonika, lære deg å kjenne igjen enkle intervaller.
Skal du definere akkordtrinn så må du vite hva som er tonika. De ulike trinnene får andre navn avhengig av hvor i akkordrekken du definerer tonika.

Om du finner ut tonearten en låt går i, lærer deg hvilke toner skalaen har, hvilke toner ulike akkorder består av og lærer deg hvilke trinn du hører, så klarer du å si hvilke toner alle akkordene består av.

Hva betyr dette i bold? Jeg har kjøpt boka men mye er kjent så det blir langtekkelig.

 

Fred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.