Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vox AC15HW


Griffin

Anbefalte innlegg

Halla...

 

vurderer anskaffelse av Vox... Fikk brukt en AC30 på en gig og synes det låt meget fett... og ettersom jeg leser så låter HW versjonene noe bedre og blir ikke fullt så lett grumsete i lyden... men de koster.

Vox AC30 blir for tungvint å drasse på og hode/kabinett er temmelig dyrt...

så jeg lurer på om noen har erfaring med Vox AC15 og om de har nok headroom til å kunne spille clean i ett blues/rock band eller om de brekker alt for tidlig?

spørsmål 2: Greenback eller Alnico Blue... erfaringer???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar... men ett par oppfølgingsspørsmål, siden du sier du har noe erfaringer med diverse Vox... og jeg søker dine subjektive synspunker :)

vil det være verd å vente til jeg kan gå for Vox AC30HW topp/cab med tanke på mer fylde i lyden på en 2x12 eller when the drummer kicks in og slikt???

Det er vel cathode bias på både AC15 og AC30, eller???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke testa AC15HW, men basert på standardserien så har en AC30 mye mer guffe enn en AC15, det er veldig stor forskjell selv med 1x12" kabinett.
Trenger du clean på bandvolum så er det nok 30 som gjelder.
Har dog spilt litt på en AC30HW og det er en knallbra amp. Ville gått for HW-varianten om jeg først skulle kjøpe en slik amp.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet samme konstruksjon bortsett fra antall utgangsrør når det gjelder Vox AC30-4 og Vox AC15.

AC15 beholdt EF86 kanalen, mens AC30 gikk bort fra den. Senere fikk AC30-6 tre kanaler, og også Top Boost på den ene kanalen.

En Vox AC30 med blå spiller grisehøyt, og det er det som kan bli et problem. 

Hadde en AC30 TB topp med lukket 2x12" med Greenbacks. Låt mer i Marshall-land med en gang. Tøft, men ikke klassisk Vox lyd.

Jeg har en gjennomgått 1965 AC30 TB til salgs, og mener helt seriøst at den spiller alle nye AC30 rett av banen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode innspill dette. Det er HW varianten som er aktuell tenker jeg.

Volum-messig og headroom... Hvordan stiller AC15HW mot Fender '68 Custom Deluxe Reverb. Dette er min primær amp i dag, så da får jeg en "knagg" å henge det på :)

hadde vært lettere om butikker hadde vært litt flinkere å ta inn diverse så en får testet, men de safer veldig i utvalget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AC15HW finns i flere versjoner. Skaff deg den med EF86 kanal.

Mine AC15 er fra 60-tallet, og er med 2x12". Virker derfor litt kraftigere enn en Deluxe Reverb.

EF86 kanalen gjør en AC15 til en skikkelig gain amp med en helt fantastisk forvrengning.

Den andre kanalen låter mer som en AC30 med mindre headroom. 

Voxen blir aldri helt clean på samme måten som en Deluxe Reverb, og låter best med forvrengning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med ny AC30 i konsertsituasjon er at lydmannen begynner å vifte med henda og klage RETT FØR en kommer opp dit godlyden i den så vidt starter. Minnes det var rett rundt 3 (eller mellom klokka 8 og 9 om du vil). Jeg hadde da kanalvolumet ganske høyt opp for å få den deilige halvvrengen. 

@Aphelion har brukt AC15 en del. Mulig han kan si noe mer om volum og breakup der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.