Web Analytics
Jump to content

Nok en bass ...

Recommended Posts

Etter å ha kjørt hjem Junior søndag klødde det litt i sløydfingrene , så på kvelden ble dette prosjektet startet

P1030671.jpg

En lettvekter , samme konstruksjon som gitaren her :

og samme cheap-o materialvalg , med unntak av pickups som er fra http://www.sentellpickups.net/

Var på Ebay og kjøpte det billigste pj settet som var å oppdrive da jeg så p-pickupene fra sentell.

Digger oppsynet på slike "Fat-pole" pickups så etter å ha lest et par gode reviews sendte jeg en mail til Jerry Sentell og fikk laget et balansert sett.

Ingen av mine bygg gjennomføres uten et  " Åi , Faen !!! "  , jeg bommet litt på utfresingen for p-pickupen

så denne måtte utvides litt P1030672.jpg

Har ikke bestemt meg for hva jeg skal gjøre her , blir det plekterbrett er det ikke så farlig ...

• Like 5

Herlig med ferie !

3/4" avrunding samt arm/mage konturer begått .

P1030674.jpg

P1030673.jpg

Har ikke bestemt farge og sånt men har impulskjøpt et par JazzBass kontrollplater og et par pearloid plekterbrett plater fra ebay . Hadde vært kult med en snasen swirl , men jeg har ikke fått til noe bra resultat med borax/humbrol enda :(

• Like 3

• 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
Den 6.8.2016 at 0.38, The Dude skrev:

P1030711.jpg

Strenger på - sånn noenlunde intonert , får teste hvordan det låter i morgen

Den pickupen du har i bridge der. Hvordan synes du den låter sammenlignet med for eks, en P-bass pickup ? Har en plan om enda en bass til etter jeg er ferdig med den jeg holder på med nå. Og da har jeg en tanke om en singelcoil/ evt humbucker, men vil  ha så mørk/dyp lyd som mulig.

Har ikke fått testet den skikkelig enda , men den låter som en hissig Jazz-singlecoil -

aggressiv mellomtone og slugs rett under streng isteden for en-på-hver-side gir i mine ører mer attack i anslagene.

Litt vanskelig å beskrive lyd men synes singlecoils har et slags "klank" som jeg digger  mens andre synes det låter tynt og foretrekker en humbucker/Precision som låter fetere og har litt mid-scoop.

selv vil jeg gjerne ha begge deler

-P pup's sitter perfekt i mixen

-J pup's skjærer mer igjennom mixen

Lys/Mørk lyd har mye å si med plassering av pup's -jo nærmere halsen jo mørkere.

for noen år siden mod'et jeg min squier vm Jag (øverst til høyre)

P1020283.jpg

med en humbucker ved halsen -låt veldig mørkt og fett men ga liten definisjon

Sorry for langt svar - Jeg fikk ikke tak i Pstereo-billett

men jeg har fått meg et par egg-likør :)

• Like 2

Deilig med lange svar. Da har tilogmed jeg en sjangs til å forstå.  Kanskje smelle en sånn fatpole på ca samme plass som en P-bass pickup skal være. Vil gjerne ha no minimalistisk utseende, men nok av lyd. Ser for med bare et  potmeter, med tone / volum, og ikke noe mer. Ikke pickguard heller, helt ren overflate, alt koblet på baksiden av bassen. 

9 minutter siden, bjosted skrev:

Deilig med lange svar. Da har tilogmed jeg en sjangs til å forstå.  Kanskje smelle en sånn fatpole på ca samme plass som en P-bass pickup skal være. Vil gjerne ha no minimalistisk utseende, men nok av lyd. Ser for med bare et  potmeter, med tone / volum, og ikke noe mer. Ikke pickguard heller, helt ren overflate, alt koblet på baksiden av bassen. 

Høres bra ut !

Har gjort et par forsøk på "swiss army" basser med 3-4 pups  men på en måte er en P-bass i seg selv det - den funker til de fleste sjangre , bare juster litt eq .

Leo F gjorde bra bass-design til å være en tunghørt forsterkerprodusent :)

• Like 1

Ja P-bass er grom. Blir bestandig til at den må ned fra veggen når jeg har spilt på andre basser. Gir liksom godfølelsen. :) Noe slikt kanskje, bare med Telefasong, og en annen stol og ingen bryter.

DSC09777.jpg

Edited by bjosted
  • Like 1