Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nok en bass ...


Anbefalte innlegg

Etter å ha kjørt hjem Junior søndag klødde det litt i sløydfingrene , så på kvelden ble dette prosjektet startet

P1030671.jpg

En lettvekter , samme konstruksjon som gitaren her :

og samme cheap-o materialvalg , med unntak av pickups som er fra http://www.sentellpickups.net/

Var på Ebay og kjøpte det billigste pj settet som var å oppdrive da jeg så p-pickupene fra sentell.

Digger oppsynet på slike "Fat-pole" pickups så etter å ha lest et par gode reviews sendte jeg en mail til Jerry Sentell og fikk laget et balansert sett.

Ingen av mine bygg gjennomføres uten et  " Åi , Faen !!! "  , jeg bommet litt på utfresingen for p-pickupen

så denne måtte utvides litt P1030672.jpg

Har ikke bestemt meg for hva jeg skal gjøre her , blir det plekterbrett er det ikke så farlig ...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig med ferie !

3/4" avrunding samt arm/mage konturer begått .

P1030674.jpg

P1030673.jpg

Har ikke bestemt farge og sånt men har impulskjøpt et par JazzBass kontrollplater og et par pearloid plekterbrett plater fra ebay . Hadde vært kult med en snasen swirl , men jeg har ikke fått til noe bra resultat med borax/humbrol enda :(

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
Den 6.8.2016 at 0.38, The Dude skrev:

P1030711.jpg

Strenger på - sånn noenlunde intonert , får teste hvordan det låter i morgen

 

 

Den pickupen du har i bridge der. Hvordan synes du den låter sammenlignet med for eks, en P-bass pickup ? Har en plan om enda en bass til etter jeg er ferdig med den jeg holder på med nå. Og da har jeg en tanke om en singelcoil/ evt humbucker, men vil  ha så mørk/dyp lyd som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått testet den skikkelig enda , men den låter som en hissig Jazz-singlecoil -

aggressiv mellomtone og slugs rett under streng isteden for en-på-hver-side gir i mine ører mer attack i anslagene.

Litt vanskelig å beskrive lyd men synes singlecoils har et slags "klank" som jeg digger  mens andre synes det låter tynt og foretrekker en humbucker/Precision som låter fetere og har litt mid-scoop.

selv vil jeg gjerne ha begge deler

-P pup's sitter perfekt i mixen

-J pup's skjærer mer igjennom mixen

Lys/Mørk lyd har mye å si med plassering av pup's -jo nærmere halsen jo mørkere.

for noen år siden mod'et jeg min squier vm Jag (øverst til høyre)

P1020283.jpg

med en humbucker ved halsen -låt veldig mørkt og fett men ga liten definisjon

Sorry for langt svar - Jeg fikk ikke tak i Pstereo-billett

men jeg har fått meg et par egg-likør :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig med lange svar. Da har tilogmed jeg en sjangs til å forstå.  Kanskje smelle en sånn fatpole på ca samme plass som en P-bass pickup skal være. Vil gjerne ha no minimalistisk utseende, men nok av lyd. Ser for med bare et  potmeter, med tone / volum, og ikke noe mer. Ikke pickguard heller, helt ren overflate, alt koblet på baksiden av bassen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, bjosted skrev:

Deilig med lange svar. Da har tilogmed jeg en sjangs til å forstå.  Kanskje smelle en sånn fatpole på ca samme plass som en P-bass pickup skal være. Vil gjerne ha no minimalistisk utseende, men nok av lyd. Ser for med bare et  potmeter, med tone / volum, og ikke noe mer. Ikke pickguard heller, helt ren overflate, alt koblet på baksiden av bassen. 

Høres bra ut !

Har gjort et par forsøk på "swiss army" basser med 3-4 pups  men på en måte er en P-bass i seg selv det - den funker til de fleste sjangre , bare juster litt eq .

Leo F gjorde bra bass-design til å være en tunghørt forsterkerprodusent :)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja P-bass er grom. Blir bestandig til at den må ned fra veggen når jeg har spilt på andre basser. Gir liksom godfølelsen. :) Noe slikt kanskje, bare med Telefasong, og en annen stol og ingen bryter.

 

DSC09777.jpg

Endret av bjosted
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Det ligger 3 stk på Reverb, men en fra Japan og to fra UK. Samme på Ebay, kun Japan og UK. I Norge er det vel bare å følge med på Marketplace på Facebook og Finn.no. Keg har også kjøpt gitarer på svenske blocket.se og tradera.com, men det medfører usetthandel og moms (som fra Japan og UK) hvis man skal ha den tilsendt og ikke tar en harrytur samtidig. Går også å legge ut en ønskes kjøpt-annonse på Finn og håpe på napp.
    • Jeg ønsker å avslutte min konto, vet ikke hvordan man gjør det
    • Noen som vet om hvor jeg kan få i tak på en epiphone g400 korina i Norge? Hadde en før men solgte den, nå angrer jeg.
    • Jeg liker ferske strenger og bytter gjerne når jeg må, til Ernie Ball eller DA som er reimeligere.  Spiller ikke live eller i band lenger, men vet om et par som spiller mye mer enn meg og verdsetter den ekstra kosten med Elixir for å slippe å bytte så ofte. Går litt på bekostning av lyd, da Elixir har "mindre klang" i seg men til gjengjeld varer lenger.
    • Takk. Mener å huske at Elixir ble regnet som å være best blant mange.. Men hvordan er synes å dette nå? Og dersom man f.eks spiller en del live og bytter strenger ofte så har det vel mindre å si eller?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.