Web Analytics
Jump to content

Trøbbel med forsterkeren, ikke rør-relatert


Torh
 Share

Recommended Posts

Jeg har en Valvetech Hayseed 30, som er en klone av 60-talls Voxene. Den har en vanlig normal kanal (som også kan rutes om et EF86-rør), og top boost-kanal. Switchbar mellom 30 og 15 watt.

Forsterkeren min har i det siste mistet lyden når jeg gir den et sterkt input-signal. Kun i 30W-modus. Den lager en bussende lyd rett før lyden forsvinner. Så kommer den tilbake, før den forsvinner når jeg mater den med signal igjen. Spiller ingen rolle hvilken kanal jeg har den i. Imidlertid virker det som om den er helt frisk når jeg benytter 15W-modusen.

Har byttet ut alle sluttrinnsrørene, samt likeretterrøret. Har også byttet ut fortrinnsrørene og fasevenderrøret (men har bare brukt ett friskt rør og byttet ut en og en).

Har tatt ut EF86-røret for å se om det har en effekt, men det hadde det ikke. Har også tatt en høyttalerkabel ut til et annet kabinett, og det hjalp heller ikke. Prøvde å ta ut de to sluttrinnsrørene som er aktive i 30W, og spilte i 30W noen sekunder. Hjalp heller ikke.

Ser ikke noe til rødgløding eller blå lyn i rørene.

Ampbyggeren mente det kanskje kunne være switchen som var defekt. Noen på thegearpage mente det kanskje var spenningsdeleren i forforsterkeren (voltage dividers).


Er det noen som kan ha et forslag til hva det kanskje kan dreie seg om?

 

Legger ved et lite videoklipp av det som skjer:

https://youtu.be/9UyDUqxpxuU

 

 

Link to comment
Share on other sites

Blir det værre når du øker volum? isåfall kan det være innp trafoen som ikke henger helt med lengre. Hvis du skrur av ampen mens du spiller får du vel samme "issue" ...

Edited by jonta
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, jonta skrev:

Blir det værre når du øker volum? isåfall kan det være innp trafoen som ikke henger helt med lengre. Hvis du skrur av ampen mens du spiller får du vel samme "issue" ...

Det har jeg faktisk ikke testet ut.. Skal prøve det neste gang jeg er i nærheten (har den ikke hjemme). 

Link to comment
Share on other sites

Skjønner. Men da skulle det kanskje ikke ha noe å si at problemet forsvinner når jeg går over til 15W?

Skal iallefall teste og viggle litt på strømkabelen..

Edited by Torh
Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler på strømledning som årsak, men det er jo kjapt og enkelt å teste.

Jeg tipper at switchen kutter katodetilkoplingen på to av utgangsrørene samt switcher inn/ut en ekstra motstand for å tilpasse bias med endret total katodestrøm.  Dersom den motstanden er dårlig vil det passe bra på symptomene dine. Særlig hvis defekten er slik at den blir dårlig når komponenten blir litt varm. Egentlig også Ledning/bryter/lodding ifm den bryteren.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er greit å vite at det kan være spenninger inni der på 3-400volt også etter at ledningen er trukket ut. Siden det er en feil som kommer og går - du hadde lyd en stund i fullwatt modus før den kuttet ut - så kan feilsøking fort innebære å jobbe på kretsen med spenningen på, og det er det greit å overlate til noen som vet hva de gjør. En visuell sjekk kan jo av og til avdekke ting som en smeltet bryter eller svidd motstand.  Et alternativ er å tippe hva som er feil, og friske opp loddepunkter og bytte utvalgte komponenter og se om det løser problemet. Hvor lett det er avhenger bla. av hvor god man er til å tippe :-D  

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.