Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

høfner


arneK

Anbefalte innlegg

Hva er det du vil vite, egentlig? Høfner er et gitarmerke fra øst- tyskland. De har gode hjemmesider, med en fyldig "retro"- avdeling. Hyllet av mange, fordi the Beatles brukte disse gitarene. Særlig er vel Sir McCartney kjent for "felebassen" han har brukt nå og da i alle år.

Jeg har en fra 1958/59 som jeg vurderer å selge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar, hva jeg vil vite, tja, hva er radius på halsen, den virker uvanlig liten , uvant for meg. Hva slags pickup, er den orginal den svarte som står i her, treverk, osv. I hvilke år den ble produsert f eks, er den sjelden, verdi på den osv... Men skal gå inn på sida dems og lese litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på stående fot litt usikker på når Høfner begynte med trussrod. Grunnet mangel på det, er en del gamle eksemplarer utstyrt med med "balltrehalser" som vi få de mest massive Gibsonhalser til å rødme av skam.
De skiftet på et tidspunkt fra de sorte singlecoilene til humbuckere. Husker ikke i detalj når det skjedde, men det var på begynnelsen av sekstitallet.
Tror du vil finne ut hvilken modell dette er på nettsidene til Høfner. Det er bilder fra varekatalogene på sidene. Mye morsom gitarinformasjon er. Det er også flere nettsteder med masse opplysninger om disse gamle gitarene. Det finnes også en egen gruppe på Facebook.
Min er en model 463 fra 1958/59. Det skal stå et serienummer stemplet inn i kroppen ikke langt unna elektronikken, som det er mulig å finne å lese ved help av et speil/lys, eller man kan bruke et USB inspeksjonskamera. Da blir dateringen lettere å få til.
For å gjøre det enda mer komplisert, så var det vanlig å bruke opp delene man hadde på lager, selv om man introduserte en ny modell. Derfor kan den samme gitaren, med det samme modellnummeret være utstyrt med forskjellige pickups, forskjellig grad av pynt og forskjellig elektronikk. Legg så til at dette er over femti år gamle gitarer, og eiere/gitarfiklere kan ha byttet ut deler. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å prøve denne, det er svigers som kjøpte den til sin bror i 1960, og den har hatt samme eier hele vegen. Han er en ganske habil klimprer, men mest på klassisk gitar. Denne er mest til pynt . Den trenger litt pleie nå, bl annet er binding løs akkurat i innersvingen på gitarens venstre side sett forfra, elektronikken er heller ikke på topp, men lite slitasje på båndene, og den har veldig fin klang. Kunne trengt litt inntonering også, men lite muligheter for fininnstilling, pga broens utforming. Men mye god gitar igjen , likte den jeg. Legg merke til den fine headstocken, og at den har et ekstra bånd, nullte bånd eller hva det kalles...hva er funksjonen med det forresten....

Endret av arneK
glemte å skrive om headstocken.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nulte bånd har akkurat samme funksjon som nøtta, bare at istedet for å la strengene hvile på nøtta, så hviler de istedet på nultebåndet. Vet ikke hva fordelen med det egentlig er, men ulempen er vel at nultebåndet slites fortere enn en tradisjonell nøtt gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.