Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mesa Rect-O-Verb


Anbefalte innlegg

Spør Jon Henrik, han har en. Veit ikke hvor ofte han skjekker forumet, men du kan ta å sende han en PM

AFAIK veit jeg at Petrucci har brukt den flere ganger i studio, og på gitarklinikker. Metallica bruker jo om ikke samme ampen aså noe som ligner. Tror preamptrinnet er likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hellu!

Noken som har erfaringa med Mesa Boogie Single Rectifier 50 comboen? Korleis passar denne til metal? Dimmu, Immortal, Metallica, Dream Theater, In Flames, m.m.

Takk for svar  :)

Jeg testet ut en Mesa single rectifier topp sammen med 4x12" rectifier kabinett. Spiller metall som deg selv, og for å si det mildt: den toppen der SKUFFET STORT! Kan være rect-o-verb combo er noe anleis... Jeg prøvde toppen med alskens rart: ESP eclipse m/EMG, ESP horizon m/seymour duncans, Gibson LP, Jackson RR3 og SL3. Prøvde også å bruke toppen sammen med en marshall powerbrake, men uten særlig bedre resultat. Lyden var slapp (dårlig respons/attack), manglet punch og fylde, og hadde ellers ikke noe av den saftige gromlyden man kan høre fra artister som Cryptopsy, Decapitated, Krisiun osv, som visstnok er ihuga brukere av rectifiere. Kan hende det funker greit å spille dream theater med den, men til noen form for ekstremmetall: styr unna. Greit nok, ampen funker muligens fett med en slik boks, en sånn effekt og noen sånne greier, men da kan du jo like greit kjøpe en billigere forsterker ;)

Nei du... spiller du metall bør du heller finne deg en ENGL, peavey XXX eller noe Randall. Du kommer til å ende opp mye lykkeligere og attpåtil langt rikere enn med rectifier.

Beklager om jeg ødela salget ditt her, Jon Henrik, men dette står jo i "Forsterkere og effekter"-delen, og ikke kjøp & salg ;) Jeg kan jo ikke la stakkaren svi av alle sine hardt tjente penger på noe han blir misfornøyd med.

EDIT: testet også Mesa Stiletto Deuce, F-30 combo, F-50 topp+kab., og Nomad 45 combo i ettertid, uten å bli særlig mer imponert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig må du få skrive hva du mener Deformed, prøver jo ikke å lure noen.

Men jeg kjenner meg ikke igjen i det du skriver i det hele tatt.

responsen er kanskje det jeg liker best ved ampen. Den etter mitt skjønn meget responsiv, med god dynamikk. Skrur jeg ned volumet på gitaren, får jeg en renere fet lyd som er veldig definert.

Jeg tror rett og slett du kan ha vært utrolig uheldig med testen din. Kanskje rørene var gåene, eller kanskje du ikke skrudde riktig. F.eks. er "vintage" modiet temmelig uegnet til hard metall, og spilte du på denne, kan jeg gå med på at den virket litt slapp. Derimot har rectoene et modi som heter "Modern", som er knallfett til hard musikk. Hva vet vel jeg. Syns det blir feil å spille på en rectifier, og dømme alle nord og ned.

Både Nomad og F-50 serien er jo forsterkere som har høstet masse god kritikk av anmeldere og brukere over hele kloden. Det virker rett og slett som om du ikke liker Mesa-lyden. Virker nesten som om det er greia.

Listen av proffer som benytter seg av Rectifiere er lang og imponerende, så jeg syns det er rart du opplevde ampen slik du gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt med forsterkeren vel en time og skrudde på det som skrudde kunnes. Kan godt hende at rørene ikke var helt optimale, men det er jo begrenset hva man kan forlange når forsterkeren står i en butikk. Forøvrig klimpret jeg noen akkorder på clean kanalene til de forskjellige ampene, og der var det andre boller. Likte spesielt F-serien der, med fyldig og god tone. Nå er jeg ingen clean-fantast, så ta det jeg sier der med en klype salt, men jeg likte den hvertfall ;) Jeg kunne også kjenne noen Tool-vibber komme krypende når jeg gikk over til vrengen, men hvorfor rectifierne er så hyppig brukt i metallsammenheng kan jeg ikke begripe, og det er tydelig at boksene Cannibal corpse, deicide, krisiun, behemoth m.fl. brukte på konsertene ikke bare var Boss tunere ;)

Men det hadde vært spennende om du kunne spilt inn noe metall, Jon. Dødsens ærlig, uten noe mer enn gitar -> ledning -> forsterker -> mikrofon -> opptaksmedie. Det er nemlig det jeg vil ha i en velegnet metallforsterker, plug'n'play med beinknusende krønsj, uten å måtte dra på ørtenvis av bokser.

Til trådstarter: hvis du først hadde tenkt å bruke penger nok til en mesa, kan du jo vurdere en Framus Cobra, VHT UL eller annen eksotisk amp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg fortsatt ikke jeg altså.

Men helt ærlig, det er nettopp med gitaren rett i ampen at jeg syns det låter dødsfett. Jeg fikk selv nesten en tåre i øyekroken da jeg riffa på tørr amp da jeg kjøpte den. Vrengen er heftig, og scooper du mid'en, så har du "den" lyden.

Har desverre ingen muligheter til opptak nå, men skulle gjerne tatt opp noe om jeg hadde hatt muligheten.

Jeg har lyst at du skal løpe til butikken å prøve Rectifierne igjen jeg. Da endrer du sikekrt mening ;-)

Jeg syns faktisk clean'en ikke er noe å skryte av, men derimot syns jeg vrengen er til å dø for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spurt Per. Mesaen er en knall amp..

Har alltid drømt om en Bogner Ecstasy, og når jeg fikk muligheten til å kjøpe en, så kunne jeg ikke si nei. Er jo en helt annen type amp, men så spiller jeg ikke så mye hardrock/metal heller så jeg regner med det går greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.