Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lakk på halsen


AutoMats

Anbefalte innlegg

Når du snakker om å olje halsen, mener du vel egentlig å olje gripebrettet? Jeg tror du pønsker på å olje feil side av halsen ;) Hvis du tar av strengene, vasker over gripebrettet med en fuktig klut, lar det tørke litt og så klasker på noe olje, så merker du forskjell. Gripebrettet får en mye smoothere feel.

Det er ingen vits å olje baksiden av halsen, med mindre du har en ulakkert hals.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Jo, var en Rickenbacker på musikksjappa her om dagen. Den hadde flere lag med klarlakk over gripebrettet - aldeles skrekkelig å spille på.

Hvis gripebrettet er lakkert vil du jo ikke oppnå noe ved å olje det ;) Da får du bare slafsete olje som ligger oppå lakken og føles guffen, i stedet for at den trekker inn og gir treet næring slik den skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitarer med LØNN i gripebrettet (altså lyst treverk) er alltid lakkerte, og skal IKKE smøres med olje. Olje er reservert for gitarer med gripebrett i rosentre/rosewood. Lakkerte gripebrett kan f.eks pusses litt med en klut og kanskje litt gitarpolish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitarer med LØNN i gripebrettet (altså lyst treverk) er alltid lakkerte' date=' og skal IKKE smøres med olje. Olje er reservert for gitarer med gripebrett i rosentre/rosewood. Lakkerte gripebrett kan f.eks pusses litt med en klut og kanskje litt gitarpolish.[/quote']

Alltid lakkerte sier du? Har testet peavey EVH wolfgang med lønn i gripebrett, og det kjentes ikke mye lakkert ut. Strattene føles noe annerledes dog. Men jeg trodde at man ikke skulle olje lønn fordi det er lyst, og olja vil gjøre det mørkere - mao. det gikk kun på finish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du snakker om å olje halsen' date=' mener du vel egentlig å olje gripebrettet? Jeg tror du pønsker på å olje feil side av halsen ;) Hvis du tar av strengene, vasker over gripebrettet med en fuktig klut, lar det tørke litt og så klasker på noe olje, så merker du forskjell. Gripebrettet får en mye smoothere feel.

Det er ingen vits å olje baksiden av halsen, med mindre du har en ulakkert hals.[/quote']

og ikke minst en saftigere lyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hah, Morty, selv om du kjenner en som har en gitar med lakkert gripebrett som er dritt, vil ikke det si at alle er det.

Gitaren jeg har med ulakkert gripebrett er dritt den også, men det er vel lite sannsynlig at alle ulakkerte er som den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.