Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en telecaster som jeg har skiftet elektronikk og pickups i fra originalt. jeg har nå gått tilbake til original elektronikk og pickups. Problemet nå er at volumet alltid er på 100%.

Jeg har sjekket jordingen til volume pot og der er det kontakt. Koblingskjema for gitaren min er her : http://support.fender.com/service_diagrams/squier/Squier_Affinity_Tele_SISD.pdf

Jeg kan ikke se å finne noen feil.

Hvor mye motstand skal det være mellom jord og signal på volume pot på de forskjellige pickupene?

Kan pot'n være ødelagt? Gitaren er bare 1,5 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har en telecaster som jeg har skiftet elektronikk og pickups i fra originalt. jeg har nå gått tilbake til original elektronikk og pickups. Problemet nå er at volumet alltid er på 100%.

Jeg har sjekket jordingen til volume pot og der er det kontakt. Koblingskjema for gitaren min er her : http://support.fender.com/service_diagrams/squier/Squier_Affinity_Tele_SISD.pdf

Jeg kan ikke se å finne noen feil.

Hvor mye motstand skal det være mellom jord og signal på volume pot på de forskjellige pickupene?

Kan pot'n være ødelagt? Gitaren er bare 1,5 år gammel.

Poten er ikke ødelagt. Bilde av volum pot med lodding? Endret av tronni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer vi nok trolig ikke lenger uten et bilde, og gjerne gode bilder, ikke grumsete mobilbilder med dårlig lys.

Fikser du det, får du hjelp, men uten det blir det bare spekulasjoner.

Bruk gjerne media.gitarnorge.no for å laste opp bilder, eller så funker de vanlig bildeopplastingssidene fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg surrer her, og ikke helt skjønner, men for meg ser dette ut som helt greie bilder av to potmetre som regulerer diskant. Et volumpotmeter i en telecaster har ikke til vanlig en kondensator koblet til. Ellers er bildene bra de.

Er det potmeteret på bilde en, altså det som det er bilde av sammen med bryteren som er volum? Har du i såfall to tonekontrollere? Det vanlige på en tele er jo en. Stemmer det, har du vært litt uheldig med billedutsnittet, da det ikke er mulig å se hvordan volumkontrollen er koblet.

Loddingene ser fine ut, men jeg hadde kanskje spart litt mer på varmen, da potmetere gjerne varer litt lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lug nr 3 på tone skal ikke være tilkobla. Den er nå tilkobla jording. Og det skal ikke være kondensator mellom lug 1 og 2 på volumpotten, da kortslutter du volumpotten. Ser også ut til at du har jorda switchen, og den skal ikke være jorda.

Bruk Fender sitt skjema for koblingene på switchen, så tar du en kikk på dette for koblingene til potmetrene.

http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=standard_tele

Endret av Ichi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg surrer her, og ikke helt skjønner, men for meg ser dette ut som helt greie bilder av to potmetre som regulerer diskant. Et volumpotmeter i en telecaster har ikke til vanlig en kondensator koblet til. Ellers er bildene bra de.

Er det potmeteret på bilde en, altså det som det er bilde av sammen med bryteren som er volum? Har du i såfall to tonekontrollere? Det vanlige på en tele er jo en. Stemmer det, har du vært litt uheldig med billedutsnittet, da det ikke er mulig å se hvordan volumkontrollen er koblet.

Loddingene ser fine ut, men jeg hadde kanskje spart litt mer på varmen, da potmetere gjerne varer litt lenger.

Lug nr 3 på tone skal ikke være tilkobla. Den er nå tilkobla jording. Og det skal ikke være kondensator mellom lug 1 og 2 på volumpotten, da kortslutter du volumpotten. Ser også ut til at du har jorda switchen, og den skal ikke være jorda.

Bruk Fender sitt skjema for koblingene på switchen, så tar du en kikk på dette for koblingene til potmetrene.

http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=standard_tele

kondesatoren på volume pot er kalt "treble bleed", er for å unngå tap av diskant ved lavere volum (http://www.ebay.co.uk/itm/Sprague-Orange-Drop-Treble-Bleed-Kit-0-001uf-Strat-Tele-and-Other-Guitars-/400889977834?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item5d56e79bea)

jeg har kun lodda av og på pickups og jack. resten er fra fabrikk....

jeg lodda av alt på volume pot og målte motstand mellom de yttre lugs = ingen kontakt.

Det er derimot kontakt mellom midtre lug og jord, den ser ut til å virke....men vet ikke helt hva det betyr.

enkleste blir vel å skaffe seg en ny volume pot.

Hvilken temperatur bruker dere på loddebolt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loddebolten skal være så varm at den smelter loddetinnet umiddelbart. Til potmeterlodding er det en fordel med skrujernspiss.

Lodd om etter SD- skjemaet, og om det funker, lodd på treble bleeden. Jeg liker ikke treble bleed, foretrekker 50's wiring som har noe av den samme effekten. At det er fra fabrikk, betyr ikke at det er bra. Kjøpte meg nettopp en Gretsch som jeg lodda om da kretsen ikke var optimal fra fabrikken, den ga mer støy og hadde en ujorda pot.

Endret av Ichi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei det er ikke lett å se. jeg måtte ta den av for å kunne tyde noe... er 102J (1.000 pF).

Jeg fjernet den nå og loddet likt linken til Ichi....og nå funker volumjusteringen! Må si meg mindre imponert av Squier... gitaren er ikke loddet likt som deres egen tegning tilsier.

Takk for all hjelp uansett, nå er det bare å justere volumet på maks og la det stå der :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.