Web Analytics
Jump to content

Alternativ stemming av gitar - effekt på hukommelsen av gripebrettet?


Doktor Knepp

Recommended Posts

Hei, problemstillingen jeg på klønete vis forsøkte å formulere i spørsmålstittelen:

Har et par klassiskstykker jeg har lyst til å bryne meg på hvor gitar er stemt annerledes enn den vanlige EADGBE-stemming. (Spesielt "Koyunbaba", selv om den muligens ligger litt over ferdighetsnivået mitt... ;))

Det jeg lurer på, er hva mye spilling i alternative stemminger gjør med hukommelsen jeg til nå har bygget opp over tonenes plassering på gripebrettet? Noen som har erfaringer eller innspill til dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det har noen negativ effekt på det du kan i vanlig stemming. Det å stemme om gitaren er derimot en bra kreativitetsboost, i hvert fall for meg. Må tenke annerledes og man ramler fort over klanger og teksturer man ikke alltid klarer å finne frem til med EADGHe-stemming.

Å stemme om gitaren er på mange måter nesten litt som å lære seg ett nytt instrument.

Mil erfaring med å stemme om gitaren gjelder i første rekke det å finne frem til interessante akkorder som er vanskelig å få til med normal stemming. Når det kommer til solospill, så blir det verre. Der kommer jeg veldig til kort.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Liker veldig godt å stemme om gitarene mine. Har spilt mye i C-G-C-G-C-E og det er herlig befriende når man har holdt på for lenge i standardtuning. Devin Townsend spiller utelukkende med denne tuningen (stemmer også ned en tone). Ble også brukt av Jimmy Page på "Friends".

https://www.youtube.com/watch?v=ex-TT5bmHis

C G C G G C er en annen tuning jeg liker godt. Er blant annet brukt i denne:

Å stemme om gitaren er bare givende. Har aldri problemer med å gå tilbake til standard tuning. Det låter jo helt forskjellig og toneplasseringen kommer av seg selv.

Edited by E5150
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@E5150, bare flisespikkeri selvsagt, men Friends er spilt med CACGCE-tuning, ikke CGCGCE (i liket med Bron-Yr-Aur). Fin tuning, kan lett varieres med DACGCE (Layover m/Michael Hedges) eller FACGCE (The First Ride m/Don Ross).

Gode argumenter for å bruke alternative tuninger:

- kreativ boost, se nye muligheter

- nå toner du ellers ikke når

- de åpne strengene kan støtte melodien lettere (med en tuning i f.eks. åpen D: DADF#AD, så vil man alltid ha åpne strenger som passer dersom melodien går i D dur eller parallell tonearten)

- støtter såkalte "slap harmonics" bedre (ofte spiller man en og en naturlig overtone, men med alternative stemminger kan man spille grupper av overtoner som klinger godt samtidig.

- kan få en dyp "drone" tone som ligger under mens man spiller lead oppå

- støtter flerfingret tapping-teknikker, hvis man driver med sånt, ettersom toner som klinger godt sammen blir sentrert rundt samme bånd.

- støtter perkussiv spilling ettersom man ofte trenger kun en finger for å dekke over flere toner i en (enkel) akkord. (Andy McKee m.fl.). Da frigjør man høyre hånd til f.eks. perkussivt spill (tromme på selve gitaren).

Have fun!!

Edited by Z0S0
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Nå skal ikke jeg legge ut noe som helst om min erfaring med Morgan gitarer. Det jeg har noe erfaring med, er at hvis man skal få produsert gitarer i Kina, så er det veldig viktig med "styring fra mottakerlandet", og gjerne også kontroll av varene. Jeg har ikke noe grunnlag til å si noe om kinesiske produsenter på bred skala, men har snakket og hørt erfaring fra flere med slik erfaring, både når det gjelder instrumenter og andre varer. Produsenter av varer i østen har fra tid til annen et litt annet syn på når "man har gjort en god nok jobb", og hva som er akseptable snarveier for å oppfylle produksjon- og kvalitetsmål. Dette er det faktisk skrevet tykke bøker om. Jeg regner med at grunnen til at Morgan har en høyere pris, er at de legger mer penger i å administrere og kontrollere produksjon og vare. Dette er for all del ikke noen fasit, bare min mening.
    • Hei!  Er det noen der ute som har en formening om hva en Gibson SG Standard fra 1971 kan være verdt? Den har et reparert halsbrudd, originale bånd, stemmeskruer, vibrolaen er erstattet med en stop tailpiece, PAF mikker, og er godt brukt.  Mvh Mats
    • Er det noen som har erfaringer med Yamaha Stagepas 1K MkII som PA-system for duo 1 gitar med pedalbrett (mest akustisk med innebygd pickup) og 1-2 vokalister innenfor sjanger folk/vise/pop. Lydkvalitet? Brukervennlig? Spiller sjelden i lokaler med plass til over 300 personer. Etter det jeg kan se mangler systemet mulighet for 48V phantom power til f.eks. aktiv DI-boks. Setter pris på tilbakemeldinger.
    • Hei, er ikke så inne på dette, men vet at disse 80-talls gitarene fra Kramer skal være verdt litt, har dere noen innblikk i hva jeg kan få for denne? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.