Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny bass


Erkny

Anbefalte innlegg

God kveld.

Band-bassen er rimelig skral, og jeg har tenkt å kjøpe inn ny bass i så henseende. Er halvveis på vei til å trykke "kjøp" på en Fender MIM P-bass, men har fortsatt øynene åpne for diverse Squier (CV&VM) basser, både P og J typer. Har vel også myst litt på Sterling sin SUB serie.

Ser at alle lovpriser Squier sine CV og VM modeller, og det påstås at de er minst like gode som Standard MIM. Noen erfaring med dette, og eventuelt anbefalinger?

Sikkert mye til salgs på finn.no, men jeg tenker å kjøpe nytt denne gangen. Prisklassen i området rundt nevnte basser - dette gjelder forsåvidt også design. (J eller P, evt MM)

Mvh

Erkny :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig virker det som om det beste for deg faktisk er å kjøpe en brukt en, iom at du er såpass usikker på P vs J vs MM. De låter ganske forskjellig, og selv liker jeg egentlig alle tre. Kjøper du brukt taper du (sannsynligvis) ikke penger på det når du evt. skal selge bassen igjen for å prøve noe annet. Dessuten får du jo faktisk ganske mye mer for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig virker det som om det beste for deg faktisk er å kjøpe en brukt en, iom at du er såpass usikker på P vs J vs MM. De låter ganske forskjellig, og selv liker jeg egentlig alle tre. Kjøper du brukt taper du (sannsynligvis) ikke penger på det når du evt. skal selge bassen igjen for å prøve noe annet. Dessuten får du jo faktisk ganske mye mer for pengene.

Hmmm, du har jo utvilsomt et poeng - og det skal sies at jeg ikke er noe særlig bevandret i bass universet, med unntak av gamle rakkelverk samt en T-bird kopi jeg hadde selv en gang.. Får ta noen runder på finn tenker jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del tok det ganske mange basser før jeg egentlig fant ut nøyaktig hva preferansene mine var. Det krevdes ganske mye prøving og feiling før jeg kunne få peilet meg inn på dette. Det hadde jo blitt håpøst dyrt hvis jeg ikke for det meste holdt meg til bruktkjøp/salg med hvertfall de 6-7 første bassene jeg eide. Instrumenter er jo heller ikke sånt som lett blir "gammelt" eller ødelagt av at noen andre har eid de i noen år. Nå har jeg riktignok kjøpt en del gitarer og basser nye i løpet av de siste par årene, men grunnen til det er en kombinasjon av at jeg visste veldig godt hva jeg ville ha, og jeg var villig til å betale litt ekstra for å få nøyaktig de spesifikasjonene jeg ønsket meg. Det hadde ikke vært spesielt vits i å bruke mye penger på det før jeg visste akkurat hva jeg likte og ikke likte. :)

Det er heller ingenting i veien med hverken MIM eller Squier CV/VM P eller J-bass. Det er riktignok en del eksemplarvariasjon, men det er stort sett solide og greie instrumenter. Er ikke noe iveien med en Sterling ray34 eller sub heller. Alt handler i bunn og grunn om personlige preferanser, som gjerne tar ganske lang tid å peile seg inn på. Handle litt brukt, så kan du prøve nye ting uten å gå i tap, og med god samvittighet! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 9 months later...

Bumper min egen tråd. Det må da være lov.

Først: Endte opp med en Fender P-bass 50`s noe, fiesta red MN med gull plekterbrett - som nå er byttet ut med et hvitt. Ble finere da synes jeg. Låter bra. God å spille på. Ser bra ut. What´s not to like?

Så: Er litt småfysen på en mindre basscombo til å ha hjemme, type Rolandkube, Fender rumble e.l. Ikke så liten at den er ubrukelig til en jam/øving, men ikke større enn at den er et osj å dra på. Effekter er ikke et must, men mulighet for litt drivelyd er ønskelig.

Prismessig i 2K+ land kanskje..? Noen som har et bra tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matt Freeman! Har testet en del av disse - på forskjellige musikkforretninger og har også eiet en. Alle har vært imponerende.

Upps - så du hadde handlet.

Har forøvrig en warwick bluecab 60 - kombo du kan få billig om du bor i nærheten... tenkte 750,- De kostet litt nye, men låter ikke veldig imponerende (derfor jeg selger). Selv byttet jeg til en Fender Rumble og er svært fornøyd, så det kan jo være ei anbefaling...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.