Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsterker rett inn i lydkortet


Anbefalte innlegg

Når jeg tar opp, putter jeg bare forsterkeren rett inn i lydkortet (Creative Live 5.1). Jeg syns dette funker greit, men jeg har ett problem; Lyden blir forferdelig høy, og skurrer noe helt sinnsykt når den kommer inn på pc'en. Jeg er nødt til å skru volum og gain heeelt ned på forsterkeren, og da blir det passe på pc'en. Men da hører jeg jo ikke hva jeg spiller. Har gått inn og gjort om fra Mikrofon til Line-In på den volumkontrolleren..

Noen som vet hva feilen kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruk et mikser program når du tar opp, skru ned volumet på den etter du har tatt opp, men ellers er tror jeg det er vanskelig å fikse O.o har samme problemet på bass, må skru bassen på -4 >.<, men skal sjekke litt når jeg kan så..jah

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg bruker Cool Edit Pro 2.0 da. Så du mente en sånn en ja. Men problemet er at selv om jeg skrur masse ned er skurringa der fortsatt. Det virker som om lydkortet mitt ikke klarer den høye lyden eller noe sånt..

Er det mulig å få programmer som kjører uavhenging av Cool Edit, sånn at lyden blir mikset lavere, og så kommer inn i Cool Edit? Eller er jeg helt på jordet? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm..jeg vet egentlig ikke O.o menneh jeg bruker å skru ned lden på selve bassen og skru opp på mixeren og på pcen (bruker en Boss km 60 mikser som preamp >.< forsterkeren er på stua =3)

kan jo hende det går

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilket lydkort har du?

kan jo hende det skurrer på grunn av at lydkortet suger...

ellers så bør du bruke line in og ikke mikrofoninngangen på lydkortet (hvis du ikke gjør det allerede, da.. ) mikrofoninngangen har en liten preamp som forsterker litt og kanskje kødder med lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker noe som heter Emulated Line-Out på forsterkeren.

Ja, lydkortet suger, men jeg har dessverre ikke råd til noe bedre. Bruker en kombinert mikrofon/line-in-inngang tror jeg. Så kan man velge om den skal funke som pre-amp eller ikke inne på volum control. Har bare lyst til å ta opp litt, det trenger ikke være helt super kvalitet.

Har ingen mikser, effektbrett e.l, så jeg får ikke brukt dem som preamp dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å benytte linje ut på forsterkeren og linje inn på PC. Hvis linjesignalet ditt er så høyt at det vrenger på PC-en så er det nok forsterkeren som gir ut for høyt signal. Det går an å gå inn på lydkortet og justere ned gain inn (høytalerikon nede ved klokka), normalt så skal denne kunne stå til 0 dB. På SB Live 5.1 så er det en egen Line inn som er separat fra mic inn (iallfall på et kort jeg hadde en gang). Linjesignal er standarisert slik at de forskjellige enhetene skal ha tilnærmet samme signalstyrke. Sjekk manualen til forsterkeren, og dobbeltsjekk at du faktisk benytter line inn på PC-en.

Mitt tips er å få i deg en mikrofon, det vil gi bedre lyd enn å koble rett ut fra ampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.