Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Metallica lyd


Anbefalte innlegg

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå bruker de Dual Rectifier-heads gjennom Mesa Strategy 400-sluttrinn eller Mesa Triaxis-forforsterkere gjennom Strategy 400-sluttrinn.

På Ride the Lightning brukte ihvertfall James en Josè-modifisert JCM800 med en TS9 som boost.

Skriv lettforståelig :lol:

Hvilke merker på pedalene o.l

EDIT: Glem det, jeg glemte at google er gud. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står mange steder.. om du vil ha metallica lyd er det jo lett, du bare finner en dårlig amp, skrur gain på fullt, og poff, du har kjedelig dårlig vreng, noe som metallica også har

Er så sykt lei av alle 14åringer som får seg gitar og skal starte

Metallica cover band..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metallica-fan selv ;)

Dual Rectifier er en veldig populær forsterker som lager en veldig gjenkjennelig distortionlyd som kan høres på mange, mange plater.

Det samme er Marshall JCM800.

Marshall og Mesa er de to "hovedmerkene" når det gjelder vreng.

Meget generelt har Mesaene moderne vreng mens Marshall har mer klassisk, britisk vreng.

Hva som er best er strengt subjektivt.

Triaxis er en såkalt forforsterker, altså det som farger lydsignalet og gjør det kraftig nok til at et sluttrinn kan fange opp signalet og forsterke det nok til at det kan kjøres ut av en høyttaler.

Strategy 400 er et sluttrinn som jeg nettopp forklarte hva gjør.

TS9, en Ibanez/ Tubescreamermodell er en effekt som Metallica-gutta brukte på Marshall'en fordi det ikke var nok vreng kun i forsterkeren til deres behov. Derfor brukte de Tubescreameren som en vrengboost, en slags smør på flesk.

Nå til dags bruker de også masse effekter, kjenner ikke til alle men èn som er veldig fremtredende er Kirk sin EMB Wah-Wah.

Det er et Wah-Wah system som han styrer ved hjelp av en modifisert volumpedal. Den bruker han omtrent hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men igjen, dette koster jo flesk, så å få noelunde metallica lyd er det vel

bare å smelle til med em MetalZone .. billig og greit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står mange steder.. om du vil ha metallica lyd er det jo lett, du bare finner en dårlig amp, skrur gain på fullt, og poff, du har kjedelig dårlig vreng, noe som metallica også har

Er så sykt lei av alle 14åringer som får seg gitar og skal starte  

Metallica cover band..

Vi coverer ÈN Metallica sang =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dacka: ta deg ei bolle! Hvis du noengang har tatt i en metal zone, og samtidig har noenlunde kjennskap til metallica sin gitarlyd, så vet du utmerket godt at det skal mirakler til for å få en lyd som er i nærheten med slik en boks.

Blir vel som å si: "Jo, turboneger ja, han dere ene der spiller vel på peavey. Jeg kjøpte slik en Rage 158 forsterker i går, og det låter dønn likt! Hvertfall med min ultrarocka squier"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dacka: ta deg ei bolle! Hvis du noengang har tatt i en metal zone, og samtidig har noenlunde kjennskap til metallica sin gitarlyd, så vet du utmerket godt at det skal mirakler til for å få en lyd som er i nærheten med slik en boks.  

Blir vel som å si: "Jo, turboneger ja, han dere ene der spiller vel på peavey. Jeg kjøpte slik en Rage 158 forsterker i går, og det låter dønn likt! Hvertfall med min ultrarocka squier"

Som vi alle vet er Squier kjempebra :lol:

Men Deformed, hvilken lyd mener du Metallica har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt i en Metalzone, syns den høres like kjedelig ut som metallica sin bzzz vreng .. Syns den låter litt likt.. litt sånn bzz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står mange steder.. om du vil ha metallica lyd er det jo lett, du bare finner en dårlig amp, skrur gain på fullt, og poff, du har kjedelig dårlig vreng, noe som metallica også har

Er så sykt lei av alle 14åringer som får seg gitar og skal starte  

Metallica cover band..

Vi coverer ÈN Metallica sang =)

Når man covrer skal man gjøre sin versjon av den, ikke prøve å spille

den så likt så mye, noe dere tydeligvis prøver på, iom du vil ha så lik lyd som mulig:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange mener metalzone har en tendens til å lyde veldig "bzzz"-ete hvis du skjønner. Personlig har jeg aldri prøvd den, og vil ikke heller. Det er en rekke andre distortionpedaler på markedet som leverer en vreng som likner Metallica bedre. Prøv, og se hva du synes låter best.

Får å få helt lik lyd, kreves det en kombinasjon av flere forsterkere til 20 000 kr som spiller samtidig, hundrevis av mikrofoner, dyrt opptaksutstyr, en produsent som vet hva han gjør og sist men ikke minst en knakende god gitarist - som orker å spille de samme riffene 1000 ganger etter hverandre.

Er det smart å sikte etter å få lik lyd enda? Nei. Lag din egen lyd, uvikle teknikken og utstyret slik at du blir original. Det er veien til rockestjerne 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.