Web Analytics
Jump to content

G Sharp, eller Giss gitar. Noen som har en?


H-kon
 Share

Recommended Posts

Ser litt på en slik type gitar. Jeg poster inne i dette forumet da jeg ikke er helt sikker på hvordan den skal klasifiseres. Unni Wilhelmsen bruker en sånn, og på en konsert med Di Derre ikke langt herifra i sommer ble jeg rett og slett forelsket i lyden. Tok en prat med henne etter konserten og fant ut at herren bak gitaren holder til i Halden.

http://www.g-sharpguitar.com/

Vurderer sterkt å anskaffe meg en slik men ønsker å høre om noen andre har vært borti en slik før man tar en sjanse.

Link to comment
Share on other sites

Han er nok fra Fredrikstad...

Har bare prøvd i butikk, og endte med å ikke kjøpe noe. Det er virkelig en gitar i egen klasse (ikke bare en kompakt reisegitar, som var det jeg vel var på jakt etter)

Edited by sarge
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en. Øyvin er en barndomsvenn av pappa.

Som du sikkert har sett på hjemmesiden er det en shitload med kjente gitarister som bruker dem.

Det er definitivt en tilvenningssak å spille på den. Det er lite plass til fingrene på gripebrettet.

Låter knallbra. Min har også accustic bridge, som gir den en ekstra dimensjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hiver meg nok ikke helt på noen hyllest av produktet, men skal prøve å gi en balansert tilbakemelding av min erfaring med disse...

For det første så var det i allefall tidligere når jeg vurderte å kjøpe en slik (hvilket jeg gjorde) så trodde alle butikkene jeg fant slike i at det var snakk om en norsk gitar... bygd i Norge...

Den er designet i Norge, men er etter alle mål og meninger en Kina gitar...

Jeg var tidligere mye ute å reiste ifbm arbeid, så jeg skulle anskaffe meg en slik, men det tok lang tid og prøvde mange før jeg kom over en som ikke kunne karakteriseres som en "mandagsgitar".

Den låter derimot veldig bra... det skal den ha.

Det er ingen behagelig gitar å spille på... men det ligger vel kanskje i gitarens natur da den er noe mindre...

Mer at disse "shitloadene" med artister som bruker disse er mer at en shitload med artister har fått ett eksemplar av Hr. Fjeld som de IKKE bruker så mye. Noen, som A-Ha f.eks., har brukt de mye... sær på hva jeg tror er deres siste plate.

Disse gitarene tror jeg heller ikke er noen kina versjon... men det er hva jeg tror, basert på at jeg har sett veldig mye rart som har kommet fra den fabrikken...

Etter å ha testet en masse av disse gitarene uten å finne noen uten grove feil, mangler og lyter så kjøpte jeg en fra Godlyd i Sandnes som ikke hadde verre feil enn at jeg kunne fikse selv med loddebolden. Skjønnhetsflekkene som limsøl og slikt under lakken kunne jeg leve med.

Deretter henvendte jeg meg direkte til Hr. Fjeld for å spørre hva det ville koste å få ham til å lage en, siden en såpass vellydende gitar i det formatet og laget av han som har navnet sitt på headstocketn ville være en veldig stilig ting å ha.

Fikk til svar at det ville koste mer enn det ville smake (4 x prisen av en kina modell), men mulig selvsagt... men han ville påpeke at produksjonen hans foregår i kina og kvaliteten på instrumentene de lager var upåklagelig, samt at han var på vei ned for å gjøre en kvalitetssjekk på G# Classical.

Jeg fortalte ham om mine erfaringer med gitarene jeg hadde funnet i butikken og lurte på om han kunne ta med seg dette når han var der nede å sjekket produksjonen. Det var mye bånd som stakk utfra halsen, ett par skjeve halser, tydelige skader i kroppen som det virket som de prøvde å dekke over med fliser, lim og lakk (altså det var umulig at det kunne skjedd utenfor fabrikken... mye dårlige kontakter og slikt som en rett og slett ikke skal godta. Så lenge det holdes i en høflig og saklig tone så er jeg av den oppfatning av at en bedrift/eier burde sette pris på slike tilbakemeldinger slik at han i allefall kan adressere dette.

Ba også om en pris siden jeg ikke så på det som bortkastede penger å få en kvalitetsgitar av det kaliberet.

Til tross for at jeg også skrøt av design og kom med saklige tilbakemeldinger (synes jeg) på det jeg hadde funnet i butikken, så tror jeg likevel jeg tråkket ham på tærne for jeg hørte i allefall aldri noe mer fra ham.

Men jeg kjenner noen stykker som etterhvert ga bort sine til noen som syntes det bare var kjekt at det var ett instrument i hus... men jeg brukte "bare" 3 år på å selge min... Fikk heldigvis litt igjen for den.

Så det jeg vil si til TS er at dersom du kommer over ett godt eksemplar som du kan kjøpe, så er det good shit... og bestiller du via nett så har du 14dagers returrett så risikoen er liten, men de er vanskelige å bli kvitt etter 14 dager med mindre du er villig til å tape nesten alt av det den koster dersom du angrer i ettertid.

Edited by Griffin
Link to comment
Share on other sites

Bra skrevet og mye jeg skal tenke over. Jeg selger aldri instrumentene mine, det er det sjelden verdt har jeg funnet ut, bedre å ha en reserve, men så kjøper jeg sjelden instrumenter så dette er gjerne et instrument jeg beholder i mange mange år.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Sånn ble dette så langt:
    • Og laget cavity-cover av valnøtt til baksiden. Dette skal selvfølgelig pusses til flukt med kroppen
    • Nå er halslomme, humbucker- og kontroll-hulrom frest. Halslommen går helt mot neck humbucker. Dette fordi jeg skal få vinkel korrekt når jeg skal bore fra neck humbucker til kontroll-hulrom. Jeg boret direkte fra HB til kontroll for begge HBs slik at man slipper å ta ut bridge-buckern for å ta ut neck-bucker etc. 
    • David, størrelse betyr ingenting,......🙄 😁,
    • Jeg vil bruke dette gripbrettet hvis jeg får det til, så kan jeg spare det som jeg bestilte til et fremtidig prosjekt istedenfor. Etter binding er ferdig så skal jeg borre ut og lime inlays, også de små  på siden... artig når jeg klarer å la være med fuckups. Har tidligere brukt mye tid på å rette opp og korrigere for diverse feil  ,så langt alt vel på denne. Venter på deler fra gitarist.no, og etpar kjøp på finn. Edit: har veldig stor nytte av disse firkantede aluminiumsrørene, de er helt rette, har skarpe hjørner, veier lite . Jeg  bruker de til planering av treverk, til å frese beine kanter langs, og nå til å lime bindingen, jeg lot gripbrettet ligge litt innafor kanten sånn at bindingen blir liggende flush med underkanten av gripbrettet. Satt på en stripe maskeringstape for å ikke lime gripbrettet fast i aluminiumet. De klypene er også hendige til diverse ting. Liming f eks, istedenfor tvinger. 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.