Web Analytics
Jump to content

Marshall AFD100 bias fault?

voivod

Recommended Posts

Hjelp!

Jeg har kjøpt en AFD og led'n lyser for bias fault på et av rørene.

Jeg har skiftet rør og selvfølgelig kjørt auto bias flere ganger.

Det lyser fortsatt rødt på v3..

Det er visst slik at den "kobler ut" det røret som har problemer (?).

Det er altså lyd i forsterkeren og alle rørene gløder som de skal.

1) Noen tips om hva som kan være galt?

2) Er det noe problem å bruke den slik den er nå, evt. nappe ut 2 av rørene og bruke den som 50w?

Håper noen kan hjelpe meg! :)

Full service er litt utenfor budsjettet mitt akkurat nå..

Takk for tips, Birk!

Ja, jeg har prøvd både å bytte plass på rørene og satt inn nye.

Jeg fant nettopp en sak i et Marshall-forum hvor en fyr beskriver akkurat det samme problemet.

I det tilfellet ble ampen sendt til service og det var en motstand som måtte byttes etter at (sannsynligvis) et rør hadde gått.

Det sitter EL34 i ampen nå, og siden det ikke er orginalrørene er det ikke usannsynlig at et av de tidligere rørene har dødd og at lampen har stått og lyst siden..

Så da vil jeg helst slå meg til ro med at dette er en relativt enkel sak å fikse, og at jeg bare kan spille og kose meg med 3 fungerende rør enn så lenge.

Enig? :) Jeg setter pris på innspill. Jeg er noget grønn på forsterkere, selv om jeg har spilt i 25 år.

Her er et av innleggene fra forumet:

-----------
What about the amp, I've found a letter from Musik Meyer (they repaired my AFD) and this is what they said:

- "R27 erneuert, Auto Biasing geprüft und funktionstest durchgeführt.
Zur Bias Poti Frage lesen Sie bitte Seite17 und 25 der Bedienungsanleitung."

I don't speak german, but google translator tells me that they have replaced an R27 resistor, and reccomended me to read 17&25 pages in owners manual.
So you were right about dead tube that took out a R27 resistor also. I guess that auto bias was ok

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

• Noen som har prøvd på det? Hva gjorde du og hvordan funka det?
    • Da kom pickupen fra Skottland også, en 1956 Höfner 1505 GR som ble solgt som ekstrautstyr fra Höfner i sin tid. Originalt hadde de 3 meter kabel, men her var kabelen kutta, så jeg skjøta den og satte i jack-input i gitarkroppen "nede til høyre." Innebygd volumbryter som ikke skrapa, og fungerer - så det var grunnen til at det ble denne. Så slipper man potter og flere hull og mer lodding. En forsiktig singlecoil, under 5 Ohm, så man må ta ned mastervolumen på Vox'en før man kobler inn en av Ibanezene 😉 Gitaren er fra 1959, det sto håndskrevet inne i lokket (fant det med speil, lommelykt og mobilkameraet) 19.2.59. Litt uheldig med dremelen da jeg kappa ut hakk i plekterbrettet, men men. Tok mål med brettet på, så måtte jeg flytte festene litt for å få spikrene dypere inn i hullene så brettet skulle sitte fast. Men det har sin egen sjarm det også. Da gjenstår det tidsriktig bridge, og samtidig polere opp bånd og rengjøre og muligens olje inn gripebrettet. Bestefars gamle gyngehest som jeg også har overtatt, og kabel fra PA-høyttaleren skjemmer bildet, men man ser helheten med pickupen likevel.
    • Jeg har en Peavey Valveking røramp. men plutselig virker ingen knapper, hverken volum eller tone kontroller. Men det er fortsatt lyd i den? Hva er feil? noen tips fra dere mottaes med takk. mvh Jan .  
    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.