Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Behringer FCB 1010, erfaringer?


morten

Anbefalte innlegg

Hjelp, fikk problemer med et Boss/Roland midibrett her og skal spille konsert til helga. Har netopp kjøpt et Behringer FCB 1010, og lurer på om noen her har erfaringer med det? er det en enkel sak og parre dette med en G-Force? Håper det er brettet og ikke midi ingangen det er noe galt med. ledningen er sjekka hehe. Jeg trenger den bare til å endre de ferdiglagrede presetene jeg har på G-Forcen fra før.

Noen som har prøvd dette midibrettet eller er det bare dritt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen hokus pokus, nei det er jo bare et enkelt elektonisk signal, ser ut til å være samme brytere som på Boss/Roland brettene..De 5pin kablene er jo noe sikkelig dritt, men det er vel det som gjelder på de fleste midistyrte ting.

Det er lit mer programeringsmuligheter på det Behringerbrettet enn det jeg har.. får ikke prøvd det før i kveld.. kikka bare sånn raskt på Youtube(musikerens beste venn) det må holdes ned flere knapper samtidig for å resette den osv osv..så lit komplisert ut.. hadde vært fint å fått testa det på øvinga på Fredag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange "chipper om" disse brettene, det finnes flere ettermarkedschipper til dem. Hvis du tror dette er "plug'nplay", så tar du feil. Det trengs litt fikling til for å få dettil å funke, og med chip versjon en er det ikke alt som snakker sammen like bra.

Pass også på at du har kort fortalt "ekte" MIDI- kabler, og at det du har ikke er noen gamle audiokabler. Gamle audiokabler kan virke, men det er ikke sikkert. Har ikke anledning til å utdype hvorfor her og nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal bare styre lagrede presets fra en effektprosessor, pedalgreiene har jeg ikke bruk for.. all editering gjør jeg på prosessoren. Har bare kjøpt den foreløbig for å ha noe under konserten i helga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en stund siden jeg fiklet med mitt, og jeg er så gammel at jeg har "vokst opp" med Midi,og har jobbet en god del med det før,

Har ikke noe mer kontrete tips på strak arm enn at du bør lese manualer, lese deg opp rundt SyEx, kanaler, MSB, LSB og så videre så du vet hva som skjer.

Ikke minst- sett av tid, og smør deg med tålmodighet. Dette er åttitallsteknologi, og begrepet "brukervennlighet" var ikke engang påtenkt.

Vi får håpe du har flaks og at det virker med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er ikke komplisert. MIDI er i korte trekk slik:

Du rår over 16 kanaler. Du må stille inn Send- og recieve- kanal på enhetene som skal kommunisere.

Så kan du sende i hovedsak tre typer data- sysex, Control change og toneinformasjon. Så er det i tillegg en del ting som klokkesynkronisering og en del slikt som ikke kommer inn i bildet her.

Poenget mitt er ikke å brife med mine kunnskaper og å si at det er så vanskelig, men når du spør om det er en enkel sak å "bare" skifte programmer, så er det ikke det.

Jeg har en Behringerforsterker med midi-styring,og et Bhringerbrett av samme type som deg. Tar man begge tingene rett ut av esken og kobler de sammen, så skjer det ingen verdens ting når man tråkker på brettet. Selv i "standardmodus" må altså disse greiene bli fortalt hvordan den skal oppføre seg. Derfor tar det litt tid, og særlig når man ikke er lommekjent med systemet.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har FCB1010 selv. Men jeg har chipet mitt til å passe til Kemper. Da var det plug'n play.

hadde dog et rackoppsett tidligere med et ART midibrett. Det var ikke så vanskelig å sette opp hvis du bare skal endre mellom ferdig presets. LItt mer jobb hvis man skal kunne styre ting "live". F.eks endre mengde delay med en av pedalene etc. Da må du vel og kjøre 2 kabler.

Da jeg satte opp var det slik at brettet starter på switch 1 på midi #1. Da var det bare i amp/effekt å legge inn på midi#1 så ble det preset hentet. Leste ikke spesielt mye om det før jeg satte det opp.

På FCB1010 er det vel en software editor. Ville først plugget det til pc og sjekket hvilket oppsett som var i brettet. Er vel rimelig mye du kan sette opp hvis du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok er akkurat slik du bruker den jeg har tenkt å bruke den også.. Akkurat slik jeg brukte Boss/Rolandbrettet også. ferdig preset uten å justere noe under vegs.. det gjør jeg hjemme..

Den funka ikke sammen med G-Forcen slik i hvertfal ikke, så den må nokk ha en annen chip.. jeg har vært så optatt med øving til konsertten så jeg har ikke fått tid til å kikke på den.. men jeg prøvde en Kemper før helga og lurer på om jeg skal kjøpe en.. vet i hvertfall at FCB`n fungerer med den! men det er helt sikkert ikke samme chip til Gforcen og FCB`n. Er dat vanskelig å sette opp expression/volumpedal med Kemper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du FCB chippet med f.eks Uno4Kemper mot Kemper så er den egentlig ferdig programmert. Første gang må du kjører Self test på brettet og så kalibrere pedalene. Det så brettet vet hva som er min og maks utslag. Det gjøres egentlig uavhengig av hvike enhet den skal styre. Kobles til med 2 midi kabler da lyser alle switcher riktig i forhold til hva som er av og på.

Switch nedre rad 1 er da presets. Switcher øvre rad er effekter. Venstre pedal er Wah og høyre pedal er volum. Bank up/down er som det er.

Vil du bytte om øvre og nedre rad med switcher eller bytte om på høyre og venstre pedal så er det fort gjort.

Å legge en Stomp mot en switch er så enkelt som: Holde nede den switch du vil programmere. Når den blinker trykk på nummer for angitt effekt slot(finnes på et skjema som følger med) .

Eks. Hold inne switch 6(øvre rad til venstre) og trykk 1 så har du lagt til kontroll av effekten som ligger i effekt slot A. Thats it.

Kemper har slots A,B,C,D før amp og X, mod, DLY,REV etter.

Dog er det slik at plasserer du f.eks en Distortion i SLot B så blir den der på FCB i alle presets. Det betyr at du da må plassere Distortion i slot B i alle program du skal bruke den med livestyring. Så man børe tenkte litt på hva man skal bruke av effekter og hvordan man vil arrangere de før man setter igang å sette opp mange presets.

Det er hvertfall måten på den enkle versjon. Mulig man kan gå inn å programmere ting mer separat i FCB via software men jeg har ikke gjort det.

Mitt oppsett er som regel Slot A - Comp el Gate, Slot B - Dist eller Boost, SLot C - EQ, evt effekt mono, Slot D - Wah, Slot X - Boost,EQ el Harmonizer, Slot MOD - modulasjonseffekt, DLY og REV sier seg selv.

Selv om du har WAH pedal automatisk konfigurert så må du bruke en slot å plassere den. Dog sjelden jeg har noe i mer enn 3-4 slots totalt. Bruker ikke så mye effekter egentlig.

Første gangen jeg koblet opp brukte jeg neppe mer enn 30 min på å sette opp et preset, legge opp stomps og andre effekter, assigne midi til preset(hvis man kjører Browser mode) og sette opp styring av effektene.

Endret av Lars11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.