Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

hva hetes det på norsk?


reaper

Anbefalte innlegg

Dette er ikke mye brukt kunnskap fra min side, og grunnen til at noen liker å briljere litt med dette, er at "kryss for" og "b for" er faktisk ikke helt den samme tonen hvis man ikke spiller temperert.

For de fleste av oss er dette bare teorietisk korksnifferi som det er lite å bry seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange morsomme svar. Men prinsippet er fra gammelt av, hvor det ble ganske forvirrende om du skrev inn både # og b i notearket. Om du ser i noter så blir F# med maj7 omtalt som Gb, så tonen blir da hetende F. Dette er for å holde ett enkelt og leselig noteark og for at det ikke skal herske noen tvil om hvilke noter det er snakk om å bruke. Angående H: I Norge har vi en "uvane" med å kalle den internasjonale tonen B for H og den internasjonale Bb for B! Dette er etter min mening ganske dumt ettersom det ikke er noen andre land som fører denne praksisen. Og om man ser på stamtonerekka så er det heller ingen logikk i å bruke H. A H C D E F G? nei, her er det noen som ikke kunne alfabetet en gang i tiden. For å gjøre det enkelt så kan man si B og Bb som resten av verden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som CastorFiber nevner over her er også ett poeng, men vi har ikke noe notasjonsform for temperert eller utemperert skala. Dette er mer av kunnskapen komponisten innehar. Slik som at om jeg spiller en mørk F (førstebånds barre) sammen med Trombonene når de gjør samme toner så låter det helt jævelig. Flytter jeg gitarakkorden en oktav opp så funker det fint. :)

Dette er fordi en temperert skala ikke har de eksakt samme forholdene som en utemperert skala. Vi snakker da om Hz (svigninger)

Det er en 7 årig utdannelse for å bli professionell pianostemmer, dette er fordi Pianoet bruker en temperert skala, det vil si at man ikke kan regne seg fram til riktig hz pr tone med å bruke 1 formel.

Kan ikke så mye om dette i praksis, men om du kjøper ett keyboard fra Europris (eller en annen tullebutikk å ha instrumenter i) så vil du ofte høre at produsenter har brukt en utemperert skala. Noen ganger kan det faktisk låte surt i seg selv, men spesielt sammen med andre instrumenter. Forholdende blir ikke de samme, og man ender med at ting "kræsjer" , det blir som å spille med en litt sur gitar hele tiden. :)

Noen komponister kan å utnyte dette max.

Endret av Bautabobb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kremt.

Som nevnt før i en rekke poster; denne "uvanen" med å skrive H, deler vi faktisk med mesteparten av verdens befolkning.

Det virker nok ikke slik hvis sman har lest seg opppå engelske nettsider,men sånn er det faktisk. Europa (uten england)begynte å bruke disse navnene rundt år 1100. Asia, mesteparten av Afrika og søramererika bruker også det samme systemet når det er snakk om notasjon av vestlig musikk. :)

Mange bruker også Sol-Fa- systemet merenn navnene C,D og så videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trombone er da vitterligen den eneste messingeblåseren som kan spille rent. surt.. Uansett oktav.

F#maj7 omtalt som Gb? Det har jeg aldri sett, vis gjerne eksempler om du har det.

Rettet opp for deg. Bare hyggelig. :)

Mens vi er inne på det-

"How can you determine which child on a playground that is going to end up as a trombone player?

I'ts easy, it's the one that can't slide nor swing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Euphor: Trombonen ja, men ikke gitaren. Ett eller annet sted så låter det ikke bra i mine ører :)

Ja. Her er det noen eksempler på Gb:

http://www.musikkteori.net/2011/02/14/kvintsirkelen-intruduksjon/

http://www.musikkteori.net/2011/12/06/forsta-musikknotasjon-fortegn/

http://www.musikkteori.net/2011/02/21/bruk-kvintsirkelen-til-a-finne-faste-fortegn-i-en-toneart/

http://no.wikipedia.org/wiki/Dur

Jeg var vel litt rask i trekkeren når jeg skrev det innlegget. Er ikke feilfri her gitt. ;) Men jeg synes av en eller annen grunn at det ser enklere ut md Gb i notasjonen.

Gb - Ab - Bb - Cb - Db - Eb - F

F# - G# - A # - B - C# - D# - E#

Og CastorFiber, det var nytt for meg. Har vel lest for lite litteratur om emnene. Har du noe å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er jo mye fint å finne på nettet, for all del, men hvis du har lyst til å lære det samme som alle mer eller mindre studerte røvere når det gjelder teori i Norge, kommer man ikke uten om Benestad. Den brukes fortsatt, teorien endrer seg jo ikke så mye, akkurat. Det er ikke noe verk som bringer deg veldig langt, men en god start som også er et fint oppslagsverk. ISBN 8215014895

Når det er sagt, så husker jeg ikke om det med notasjon i forskjellige land er nevnt i Benestad, jeg tviler på det.

Det spekuleres jo om grunnen til at det er sånn, så ble b (h) notert med latinsk skrift, og b for h ble notert med og gotisk skrift, altså bare med rette streker. Så var det en del noteskrivere som slurvet og ikke"lukket" h-en skikkelig, og så skiftet bokstaven til h. Om det stemmer helt eller ikke er det vel ingen som vet. Opprinnelig var jo den andre noten i amollskalaen hetende b, det er de fleste enige i. men dette blir veldig smalt. :)

Når det gjelder annen litteratur, blir det jo ofte mer spesialiserte saker som tar for seg enkelte emner grundigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At gitaren i sin mest vanlige form ikke er ren er jo greit, det får vi akseptere (alternativt gjøre noe med).

Jeg er klar over at F# og Gb er enharmoniske. Kan likevel ikke finne noe som tilsier at Gb erstatter F# i en #-toneart. Det kan teoretisk sett forekomme i en rekke som inneholder begge deler: F Gb A B C# D# E (F enigmatisk skala), når brukte vi den sist? :)

CF - jeg har tydeligvis bedre erfaring med trekkbasunister enn det du har. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for god info CastorFiber! :) Vil lære her, så da er det bare å begynne :)

The Euphor:

Her tror jeg vi har missforstått hverandre. Jeg mente ikke at man skulle erstatte en tone i #-toneart med en b.

Jeg mente at det var enklere for meg å lese om jeg skrev tonearten som b istedet for # ikke å blande de, da blir det bare rot. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.