Web Analytics
Jump to content

Justering av pickup

strikes

Recommended Posts

Mitt generelle inntrykk er at mange har pickups´ane for nærme strengene. Det fører ofte til hemmet strengevibrasjon og dårligere tone. Man må bare prøve seg frem, men heller for stor enn for liten avstand er nå mitt mantra.

• Like 1

om jeg forstår deg rett så er ikke polene symmetrisk med strengene?

snakker vi plekterbrett eller direct-mount her?

når det kommer til høyde så skal det ikke være såpass nære strengene at det går på bekostning av tone og sustain :)

Korrectum! Polene er ikke symetriske med strengene, puppsa "vipper" liksom bakover/forover.

Snakker plekterbrett...

Skru opp plekterbrettet og se hvordan det står til med fjørene og skruene som monterer puppene. Kanskje det er noe skeivhet som er ute og rusler der :)

Edit:

Jeg trodde det var usymmetrisk ovenifra.

har du to justeringsskruer på den ene siden av miccen, eller det kun en på hver side?

Edited by Straymond

Slik ja GK! Just like neck pu!

Dytter du bare imellom pu og plekterbrett?

Jeg liker at mikkene ligger parallelt med strengene, ikke kroppen, ergo vinkler jeg pickups ved å plassere skumgummi under det laveste punktet på pickup mellom kropp og pickup. Om det har noe å si for lyden er vanskelig å si. Jeg innbiller meg at det er "riktigere" at begge spoler har tilnærmet lik avstand til strengene.

Om pickupene lener litt i forhold til strengene, så vil det ha noe å si på lyden (her kan sikkert noen som husker dette fra fysikken utdype litt). Men det er nok så minimalt at man stort sett ikke hører forskjellen. Jeg har i hvertfall ikke hørt forskjell de gangene jeg har "vatra" opp en pickup.

Edited by 747

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

• Jeg liker ferske strenger og bytter gjerne når jeg må, til Ernie Ball eller DA som er reimeligere.  Spiller ikke live eller i band lenger, men vet om et par som spiller mye mer enn meg og verdsetter den ekstra kosten med Elixir for å slippe å bytte så ofte. Går litt på bekostning av lyd, da Elixir har "mindre klang" i seg men til gjengjeld varer lenger.
    • Takk. Mener å huske at Elixir ble regnet som å være best blant mange.. Men hvordan er synes å dette nå? Og dersom man f.eks spiller en del live og bytter strenger ofte så har det vel mindre å si eller?
    • Det er ikke lenge siden en 25 - bulk kostet 12-1300,- hos Evenstad. Den svake krona og prisstigning generelt, har sannelig gjort seg gjeldende.
    • Hei søker vokalist til Calzada, vi hører til i Stavanger.  spiller rock for det meste 
    • Det må du forvente, men prisene har vært betydelig lave når de har tilbud, selv med moms og frakt etc. Men det må du undersøke og ta en totalvurdering på. Spesielt nå som dollarkursen er dårlig, mot NOK. Skal du handle i Norge, må du bare følge med på hva de har av tilbud på de forskjellige nettbutikker/butikker og handle deretter. Det hender det er tilbud på f.eks spesifikke merker, eller "bundle packs".  Vi hadde Strenger.no før som leverte gode priser, men de ble lagt ned.  Her er f.eks 65-69kr per pakke, det mener jeg er helt innenfor. Du finner sikkert flere lignende tilbud til tider. https://evenstadmusikk.no/d-addario/1084076/d-addario-exl110-b25-bulkpakke-25-stk-010-046-pakke-med-25-stk-exl-110?gad_source=1&utm_source=daisycon&utm_medium=affiliate&utm_campaign=daisycon_Onlinepriser.no https://www.musikkhuset.no/products/daddario-exl110-b25-010-046-bulk-25-set?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwpNuyBhCuARIsANJqL9Oid7wNzTU4xgLnLVllxOStnwHxS9wGBKVbHsHRQ3-f9rLxRdLZxtoaAmciEALw_wcB   Ellers kan jeg anbefale Ernie Ball strenger. De er ofte rimeligere hvis du benytter standard-størrelser - men har like god kvalitet som andre "gode strenger".  https://evenstadmusikk.no/ernie-ball/1009722/ernie-ball-eb-2221-regular-slinky-010-046?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwpNuyBhCuARIsANJqL9OfpfJAOtjW1PJjdIAvs6CT9CT-A9EJJeulO5OVlYeEllFcn3AGszgaAjfmEALw_wcB
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.