Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Justering av pickup


strikes

Anbefalte innlegg

Mitt generelle inntrykk er at mange har pickups´ane for nærme strengene. Det fører ofte til hemmet strengevibrasjon og dårligere tone. Man må bare prøve seg frem, men heller for stor enn for liten avstand er nå mitt mantra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

om jeg forstår deg rett så er ikke polene symmetrisk med strengene?

snakker vi plekterbrett eller direct-mount her?

når det kommer til høyde så skal det ikke være såpass nære strengene at det går på bekostning av tone og sustain :)

Korrectum! Polene er ikke symetriske med strengene, puppsa "vipper" liksom bakover/forover.

Snakker plekterbrett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru opp plekterbrettet og se hvordan det står til med fjørene og skruene som monterer puppene. Kanskje det er noe skeivhet som er ute og rusler der :)

Edit:

Jeg trodde det var usymmetrisk ovenifra.

har du to justeringsskruer på den ene siden av miccen, eller det kun en på hver side?

Endret av Straymond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik ja GK! Just like neck pu!

Dytter du bare imellom pu og plekterbrett?

Jeg liker at mikkene ligger parallelt med strengene, ikke kroppen, ergo vinkler jeg pickups ved å plassere skumgummi under det laveste punktet på pickup mellom kropp og pickup. Om det har noe å si for lyden er vanskelig å si. Jeg innbiller meg at det er "riktigere" at begge spoler har tilnærmet lik avstand til strengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om pickupene lener litt i forhold til strengene, så vil det ha noe å si på lyden (her kan sikkert noen som husker dette fra fysikken utdype litt). Men det er nok så minimalt at man stort sett ikke hører forskjellen. Jeg har i hvertfall ikke hørt forskjell de gangene jeg har "vatra" opp en pickup.

Endret av 747
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.