Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Piezo i Les Paul, mythbusters og innspill?


Ruck Fussia

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt til å pynte Les Paul'en med en piezo-pickup i form av en tune-o-matic bridge, men etter en del google-søking i de sene nattetimer er jeg fortsatt litt forvirra. Jeg har ikke lyst til å fjerne noe som helst treverk, så alt må være reversibelt. Litt kutting i pickup-ringer og slikt går alltids bra. Det jeg lurer på er hva som trengs. Det skilles mellom passive og aktive, men hva er hva, og trenger de passive preamp/batteri? Jeg har allerede brukt begge volumpottene til coilsplit med push-pull, så jeg tenkte å ofre den ene av de to tone-pottene.

Tanken er å bruke denne potten som en vanlig volum-pott for piezo'en, også kan jeg bruke den siste ledige potten som en tone-master. Det hadde vært best med en miniswitch for å aktivere piezoen/kutte de magnetiske, men jeg vil helst unngå det (switcher er skikkelig sjef, men om jeg finner på å selge øksa vil jo det være et minus for flertallet). Hadde det gått an å bruke en push-pull pott for å aktivere piezo/deaktivere magnetiske? Om du har et slikt system selv så setter jeg stor pris på innspill, både om det tekniske og om lyden/kvaliteten generelt!

Dette er de jeg har sett på hittil:

  • Schaller GTM med Piezo
  • Fishman Powerbridge
  • Graph Tech Ghost
  • LR Baggs T-Bridge

På forhånd takk for svar! :)

Endret av Ruck Fussia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ville gjort:

- Graphtech Ghost

- Acousti-Phonic (også fra Graphtech)

- Free-Way Pickup Switch fra StewMac: http://www.stewmac.com/shop/Electronics,_pickups/Components:_Switches_and_knobs/Free-Way_Pickup_Switch.html?actn=100101&xst=3&xsr=45649

Grunnen til dette er fordi du kan bruke 500k-poter til volum på piezoen (type 1m long shaft har jeg slitt med å finne, Fishman bruker blant annet det). Ved bruk av Free-Way slipper du å sette inn noen mini-switch, ergo ingen modifisering i treverket heller. Da får du også mange mulige kombinasjoner av lyder, og det er jo kjekt. Du kan bruke en push-pull-pot for å bytte mellom piezo og magnetisk, men du vil ikke kunne blende signalene i en slik konfigurasjon. Det gjør at du kan slippe stereo-jack da.

Lyden kan jeg ikke si noe særlig på, da jeg bare har lyst til å gjøre det samme selv. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ebay er himmelen: http://www.ebay.com/itm/CTS-1M-MEG-LINEAR-POT-POTENTIOMETER-LONG-SHAFT-FOR-GIBSON-FENDER-GUITAR-/271306077838?pt=LH_DefaultDomain_186&hash=item3f2b1a368e

preamp må til,jeg har forsøkt meg på en L.R Baggs T-bridge uten preamp, (har en semi-acu uten "mekkeluke" så jeg ville gjøre det enkelt) det låter stusselig. Det finnes beltepack-preamp i forskjellige prisklasser som kan funke. Det er det neste på min liste over ting som skal prøves :)

Jeg må si meg enig i at graphtech sin acusti-phonic høres veldig bra ut på de videoene jeg har sett, og har selv planer om å gå til anskaffelse av en ghost-bridge pluss en slik til en annen gitar.

Husk at innebygd preamp bruker batteri, noe å ta med i beregningen.

mulige alternativer for å unngå å kutte i treverk:

- beltepack

- batteriluke i dekslet til kontrollrommet (Mekkeluka)

- montere batteriholder på innsiden av nevnte luke, ulempe: man må opp med 4 skruer for å skifte batteri.

- http://www.emgpickups.com/accessories/parts/power-supplies/es-9.html 9v over kabelen, med et par ekstra kabler inni kontrollrommet. ulempe: man må bruke den ene lug'en på en stereo-jack og man mister således muligheten til å kjøre stereo-lyd ut.

håper det var noen tips/erfaringer du får bruk for :)

Endret av umy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer utfyllende svar på dine spørsmål. Svar i uthevet

Jeg har tenkt til å pynte Les Paul'en med en piezo-pickup i form av en tune-o-matic bridge, men etter en del google-søking i de sene nattetimer er jeg fortsatt litt forvirra. Jeg har ikke lyst til å fjerne noe som helst treverk, så alt må være reversibelt.

fullt mulig, men ledningene fra piezoen vil vise på fremsiden og gå under bridgepickupringen. Penest er å route hull rett under stolen, men det er ikke reversibelt.

Litt kutting i pickup-ringer og slikt går alltids bra. Det jeg lurer på er hva som trengs. Det skilles mellom passive og aktive, men hva er hva, og trenger de passive preamp/batteri?

de passive trenger ikke batteri og preamp, men de er ikke å anbefale. Det er langt mer enn bare volumforsterkning som foregår i preampen, og jeg er sikker på at du ville blitt skuffet over en passiv løsning.

Jeg har allerede brukt begge volumpottene til coilsplit med push-pull, så jeg tenkte å ofre den ene av de to tone-pottene.

god løsning

Tanken er å bruke denne potten som en vanlig volum-pott for piezo'en, også kan jeg bruke den siste ledige potten som en tone-master. det går fintDet hadde vært best med en miniswitch for å aktivere piezoen/kutte de magnetiske, men jeg vil helst unngå det (switcher er skikkelig sjef, men om jeg finner på å selge øksa vil jo det være et minus for flertallet). Hadde det gått an å bruke en push-pull pott for å aktivere piezo/deaktivere magnetiske? jaOm du har et slikt system selv så setter jeg stor pris på innspill, både om det tekniske og om lyden/kvaliteten generelt!

Dette er de jeg har sett på hittil:

  • Schaller GTM med Piezo
  • Fishman Powerbridge
  • Graph Tech Ghost
  • LR Baggs T-Bridge

På forhånd takk for svar! :)

Endret av tronni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.