Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Banjo, noen som vet noe om det?


Funny

Anbefalte innlegg

Hei, har veldig lyst til og spille banjo hørres veldig kult ut :D. Men siden jeg har ingen erfaring og det er øveraskendes lite informasjon ved et google search så har jeg endel sprøsmål her.

Hvilken type banjo? vet om 4, 5 og 6 strengers banjo. Hva er det vanligste? hva blir de forskjellige typene brukt til?

Hvilken pris? for en rimelig (4,5 eller 6) strengers banjo er passe for en nybegynner? nok til at den holder men trenger ikke å ver helt super

Hvilken merke? eller har det ingenting å si ved en så "rimelig" banjo?

Er det bra at jeg spiller gitar fra før av? evt er det veldig annerledes på 6strengers?

Best med eller uten vanlig/fingerplekter

Er det mulig og bruke forsterker på alle banjoer? Gjør det noe hva type forsterker som blir brukt?

Andre tips?

Endret av Funny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør du meg, er en "gitarbanjo" med seks strenger ikke en banjo, men en gitar som låter som en banjo.

Det som er mest vanlig å handle seg, er en femstrengs banjo. Slik har jeg så lite greie på at jeg ikke vil komme med noen anbefaling på merke eller noe slikt.

Den mest vanlige banjotuningen er åpen G, det vil si at banjoen klinger med akkorden G hvis du drar fingeren over alle strengene. Det er ganske vanlig å bruke tre plektre på høgre hånd, enten metall, plast eller en blanding,

Slik jeg som amatørgitarist opplever det å lære meg banjospilling, er at man må jobbe mye med å få til høgrehånda til å begynne med. Grepene er relativt enkle, i hvert fall hvis man skal spille i gdur, og det gjør man jo gjerne til å begynne med. Man bør lære seg en del "rolls", altså hvilken finger som kommer etter den andre for å få til en rytme. Øve inn sakte, og øke etter hvert.

Regner med at forumets banjoråskinn klokker inn etter hvert og kommer med utdypende og bedre meldinger. Banjo er artig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eide en femstrengs Deering Goodtime banjo for ett par år siden. Forhåndsvis billige, enkle og gode instrumenter, kan anbefales. Det beste vil vel være å kjøpe en brukt da banjoer, av egen erfaring, fort blir stående og samle støv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.