Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny "allsindig" forsterker. Combo / topp+kabinett?


Funny

Anbefalte innlegg

Hei, har spilt gitar en stund og sitter med ein ræva marshall forsterker til 1000kr. spiller allslags type rock/blues aktige ting. Har en Squier classick vibe og en gibson lp studio.

så lurer jeg på om det er best og kjøpe Topp+Kabinett eller en combo ting. og hva er det best og bruke mest penger på av topp eller kabinett?

bruker den bare på rommet så trenger ikke noe veldig svært. tenker å bruke rundt 7-15 tusen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Fender twin reverb combo 2x12 til salgs i den prisklassen men mulig den blir litt stor for å bruke på rommet. du må eventuelt ha vreng pedal også da det er en clean forsterker.

Ellers så ville jeg tatt en tur på en musikksjappe og prøvd en del forskjellig hvis du har mulighet, i den prisklassen du skal kjøpe forsterker så er det utrolig mye gode og allsidige forsterkere så lurt å få prøvd hva som passer deg best :)

Fender Deluxe reverb er forresten et veldig godt alternativ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fan av Ibanez Ts-9 og Ts-808 men er utrolig mye å velge i så du burde få prøvd litt eller hvertfall tatt en kikk på YouTube på demoer av forskjellige pedaler før du bestemmer deg.

Når det gjelder lading av batteri på pedaler så kan du kjøpe adapter til de fleste pedaler så slipper du batteri, du kan kjøpe adapter til Boss pedalen du har også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg ha en forsterker til bare å bruke på rommet uten behov for å overdøve trommer og andre ukontrollerbare støykilder hadde jeg vurdert en Yamaha i THR-serien, eller en annen modellerings-forsterker (Fender Mustang, Line6). Ikke koster de så mye, og kan til og med brukes med headset hvis omgivelsene forlanger det. Så kan du heller vente med en større skikkelig rør-forsterker til behovet melder seg og/eller du blir mer sikker på hva du egentlig ønsker.

Må du ha rør vil jeg anbefale en combo-forsterker. Det ekstra trykket fra flere høyttaler-elementer har du lite bruk for hjemme, og skal du noensinne ha utstyret med deg noe sted er det ingen ulempe at det er kompakt og ikke for tungt. Får du hjelp av noen med litt erfaring er det mye snadder på bruktmarkedet i det prisleie du foreslår (Fender/Mesa/Marshall/Div13 etc). En god og relativt rimelig allround-forsterker mange overser er Peavey Classic (30 eller 50W). Disse er inspirert av Fender Bassman som definitivt er en forsterker som har satt sine spor i historien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg ha en forsterker til bare å bruke på rommet uten behov for å overdøve trommer og andre ukontrollerbare støykilder hadde jeg vurdert en Yamaha i THR-serien, eller en annen modellerings-forsterker (Fender Mustang, Line6). Ikke koster de så mye, og kan til og med brukes med headset hvis omgivelsene forlanger det. Så kan du heller vente med en større skikkelig rør-forsterker til behovet melder seg og/eller du blir mer sikker på hva du egentlig ønsker.

Må du ha rør vil jeg anbefale en combo-forsterker. Det ekstra trykket fra flere høyttaler-elementer har du lite bruk for hjemme, og skal du noensinne ha utstyret med deg noe sted er det ingen ulempe at det er kompakt og ikke for tungt. Får du hjelp av noen med litt erfaring er det mye snadder på bruktmarkedet i det prisleie du foreslår (Fender/Mesa/Marshall/Div13 etc). En god og relativt rimelig allround-forsterker mange overser er Peavey Classic (30 eller 50W). Disse er inspirert av Fender Bassman som definitivt er en forsterker som har satt sine spor i historien.

Siden trådstarter snakker om å spille blues/rock kan jeg jo anbefale å sjekke ut Peavey Delta Blues. Det er en 30 w combo røramp, mye av det samme som Peavey Classic 30W, men med analog reverb og tremolo i tillegg til litt større kabinett og enten 2x10" eller 1x15" høyttalere. Den er likevel ikke større og tyngre enn at du bærer den i den ene hånda, og tar gitaren i den andre.

Jeg har selv Peavey Deltablues 210, bruker den både med singlecoils og humbuckere. Med high output SC og HB spiller den j.. høyt, men kan fint dempes til stuenivå både på clean og vreng-kanalen. Med normal output SC spiller den moderat høyt uten å vrenge, og høyt nok med litt vreng til å spille med trommer, mens du med vrengkanalen og boost kan klare det meste. Myk og "bluesy" vreng med middels gain, og mer crunchy vreng på høyere gain, mens post-volum sikrer sivilisert lydnivå i stua til øving. Jeg har effektpedal, men bruker det nesten aldri, vrengen i ampen låter mye bedre. Du får den ny til 7-8000 og opp, men du bør spandere fotbryter i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deluxe Reverb låter helt konge! Allsidig som pokker også.

Når det kommer til vrengpedal har du mye å velge mellom, men jeg støtter forslagene om enten en Klon Centaur (klone), en TS808/9 eller en Boss BD-2 (helst Keeley-modda).

Kjøp kvalitet og prøv deg frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, köp en förstärkare som som du diggar ljudet på utan pedaler. Om du sen saknar "det lilla extra" så kan du köpa pedaler senare, men du har tillräckligt stor budget för att hitta en förstärkare med den vreng du trenger.

Jag skulle ha köpt topp+kabinett men ska det bara stå där så spelar det ingen större roll vilket, ta det du tycker är snyggast. Fördelen med topp+kabinett är att man kan byta ut ett av de senare plus att man lätt bara kan ta med sig toppen och köra på lånekabinett OM man ska flytta på det. Sen tycker jag personligen att det är snyggast:).

Hur begränsad plats har du till spektaklet (det är skillnad om du har en liten krok på sovrummet eller en kjellerstue) ? Har du till exempel plats med en 2x12 eller passar det bättre med en 1x12? Jag skulle ha brukt mest pengar på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

For 7-15 tusen kan du jo få veldig mye bra. Laney lt5 eller carr mercury. Eller carr rayleigh.

Har laney lt5 og den spiller bra på lavt volum. Men har du barn som skal sove i huset så hadde jeg nok gått for en Yamaha thr10c. Har en yamaha thr 10c som jeg bruker på kveld når ungene sover.

Laney'en som er en 5watts forsterker bruker jeg på dagtid i helgene. Skal du kun bruke den hjemme så er 5 watt mer enn nok.

Endret av GlobalRider
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.