Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

El-bass med akustisk feeling


Sharkeye

Anbefalte innlegg

Skal mixe en el-bass som skal passe til en fremtredende akustisk gitar.

I en elektrisk setting gjør jeg følgende: Jeg finner bassens (min Washburn B-2) triggerpunkt rundt 55 Hz og kutter alt før dette samt at jeg kutter 6 dB rundt… 120 Hz…hvis jeg ikke husker helt feil. Jeg booster også gjerne 1-3 db på 55 Hz’en. Videre lager jeg et identisk basspor der jeg booster i området 1K og kutter det meste før og etter, kjører kompressoren ganske hardt samt legger til litt distortion. Dette sporet blander jeg forsiktig inn med 1. spor – for å tilføre noe klarhet og mellomtone.

Men skal jeg behandle bassen annerledes i en akustisk setting? Jeg tenker, skal jeg gjøre bassen tynnere, mer strengelyd, mer akustisk? Da vil nesten jeg tro at instrumentene vil krangle mer om plassen? Imidlertid kan 55 Hz virke noe tungt mot en akustisk gitar?

Hvordan gjøres dette riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant video, ble nysgjerrig på det dempebåndet han festet på 1.bånd, selges det sånne tro, eller må man bare improvisere?

Hårstrikk...

Ellers er det vanskelig å svare på det du spør om uten å høre. Kanskje lurt å laste opp ei fil, for deretter be om kommentarer?

Helt greit å sende meg en mail også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter pris på det :) Prøvde meg litt på denne dempeteknikken, legge håndbaken over strengene og spille med tommelen, det er absolutt et godt tips!

Jeg har enda et spørsmål som går på hvor tight man spiller i forhold til grooven: Hva er ideelt? Skal bassen ligge helt på griden, litt foran, eller litt etter? Mener jeg ha lest et sted at man bør høre (mikroskopisk sett) basstromma før bassgangen? Ved close-up ser jeg imidlertid at nesten hele bassgangen på opptaket mitt ligger bittelitt foran! Bør jeg da trekke hele sporet f.eks. + 10 ms. Men det man hører sånn close-up i edit-mode er ikke nødvendigvis det som blir riktig når alt kommer til alt? Og hvor mye skal man klippe og lime før man har kødda til den naturlige flyten i et opptak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke noe fasitsvar på om man skal ligge og dra eller om man skal ligge mer bakpå. Det avhenger av sjanger, kjemi med trommis og ikke minst hvordan man ønsker at det skal låte. Det er jo fint hvis man har såpass kontroll at man kan gjøre dette bevisst slik at det blir konsistent, og at man ikke bare treffer sånn i nærheten, noen ganger litt foran, og noen ganger litt bak.

Det å flytte bass- sporet litt i tid, eller hvis man evner, spille inn ett som ligger foran, ett som ligger på og ett som ligger bak kan være greit, og så høre hva som funker best i settingen.

Til det siste- ganske mye, faktisk. Det lønner seg som regel å spille noen takter før og etter den biten man vil bruke, og så klipper man ut det man vil benytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.