Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGD - det ble en "strat"


toralfsan

Anbefalte innlegg

Da er min nye "strat" kommet. G&L Tribute Legacy HSS. Synes den er flott, og finishen er det ingenting å si på. Skal vente med å bedømme den til jeg får prøvd den ordentlig, men lyden satt der jeg ventet da jeg kjapt plugget den inn.

post-8009-0-58754000-1386018112_thumb.jp post-8009-0-14207100-1386018104_thumb.jp post-8009-0-25993100-1386018152_thumb.jp post-8009-0-55488100-1386018142_thumb.jp post-8009-0-50757500-1386018135_thumb.jp post-8009-0-51332100-1386018128_thumb.jp post-8009-0-18982700-1386018120_thumb.jp

Endret av toralfsan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis. Spent på å høre hva du mener om kvaliteten på Tribute-serien. Vurderer en ASAT Special, mest av alt fordi jeg er fryktelig nysgjerrig på Jumbo-MFD-mikkene og da er jo Tribute en rimelig inngangsport.

Endret av germaniumkid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis. Spent på å høre hva du mener om kvaliteten på Tribute-serien. Vurderer en ASAT Special, mest av alt fordi jeg er fryktelig nysgjerrig på MFD-mikkene og da er jo Tribute en rimelig inngangsport.

Takk. Finishen er iallfall plettfri - gitaren hadde ennå plast på pickuper og plekterbrett. Merker selvsagt at den ikke er så strøken som en US-modell, men den har langt fra det billig-preget som min Epiphone Dot 335 hadde - en gitar jeg for øvrig likte bra, men som støvet ned da jeg kjøpte G&L.

Tar nok et par uker å bli ordentlig kjent med den nye, for jeg kommer til å være hjemmefra det meste av de neste to ukene. Legacy har ikke MFD, som du sikkert vet, det var noe av poenget her, å ha en mer trad strat-lyd i single-coilene, mens bridge-mikken er en alnico humbucker som kan splittes med den midterste tonekontrollen. Pickupene er ikke så "fete" som MFD, og siden jeg har MFD på min ASAT Classic, kan jeg variere litt mer. Humbuckeren låter som en bridge humbucker skal, men er også ganske åpen, og klarere enn den gamle Dot-en jeg hadde.

Tonekontrollene har ganske stor effekt på å dempe hhv diskant og bass. Når jeg splitter HB-en, spiller den som en trad strat. Pinglearmen må jeg venne meg til, ikke sikkert jeg har på den bestandig, men den gir jo også nye muligheter til variasjon. Kanskje man skulle prøve seg med en Hank Marvin-låt? ;-)

Det blir nok en del spilling på den, siden jeg sliter litt med ryggen og den er betydelig lettere enn ASAT-en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Finishen er iallfall plettfri - gitaren hadde ennå plast på pickuper og plekterbrett. Merker selvsagt at den ikke er så strøken som en US-modell, men den har langt fra det billig-preget som min Epiphone Dot 335 hadde - en gitar jeg for øvrig likte bra, men som støvet ned da jeg kjøpte G&L.

Tar nok et par uker å bli ordentlig kjent med den nye, for jeg kommer til å være hjemmefra det meste av de neste to ukene. Legacy har ikke MFD, som du sikkert vet, det var noe av poenget her, å ha en mer trad strat-lyd i single-coilene, mens bridge-mikken er en alnico humbucker som kan splittes med den midterste tonekontrollen. Pickupene er ikke så "fete" som MFD, og siden jeg har MFD på min ASAT Classic, kan jeg variere litt mer. Humbuckeren låter som en bridge humbucker skal, men er også ganske åpen, og klarere enn den gamle Dot-en jeg hadde.

Tonekontrollene har ganske stor effekt på å dempe hhv diskant og bass. Når jeg splitter HB-en, spiller den som en trad strat. Pinglearmen må jeg venne meg til, ikke sikkert jeg har på den bestandig, men den gir jo også nye muligheter til variasjon. Kanskje man skulle prøve seg med en Hank Marvin-låt? ;-)

Det blir nok en del spilling på den, siden jeg sliter litt med ryggen og den er betydelig lettere enn ASAT-en.

Jeg tenkte først og fremst byggekvaliteten på Tribute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte først og fremst byggekvaliteten på Tribute

Virker veldig god, etter førsteinntrykket. Gitaren kom med samme d’Addario 0.10–0.46 som vanlig fra G&L, og hele halsen er jevn og lettspilt uten klirr. Treverket er uten lyter, og sammenføyningene er tighte. RW-gripebrettet bærer preg av ikke å være innspilt, men er slik den skal være, og selve halsen i lønn er silkematt og akkurat som jeg er vant til. Eneste jeg merket meg er at mens volum og bass-poten har fin motstand fysisk, er diskant-poten mye lettere. Ikke noe problem, men stusset litt. Har kanskje sammenheng med at den er en annen konstruksjon (det er den du drar ut for å splitte humbcuckeren).

Tremoloen er jeg uvant med, men bridgen er i stål og satt opp plant og gir jevne toneglidninger. Stemmemekanikken er uten nagging, men krever mer skruing enn på min US ASAT. Får se mer når jeg får spilt på den mer en 15 min. Men førsteinntrykket er ingenting å engste seg for, for å si det slik. Det den kanskje mangler, i forhold til US-modellen min, er den gedigne feelingen - men det kan komme av mine forventninger og at den kanskje bare er halvparten så tung. Legacyen er laget i basswood, mens ASAT-en min er laget i ask, og med langt tykkere fjøl. Kanskje det ligger der. Mne det skulle bare mangle. Den koster bare ca 1/3.

Endret av toralfsan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Nå, etter fire uker og litt prøving og feiling, har jeg endelig fått intonert den perfekt, takket være min nye TC Polytune 2 og en hånd fra Mytola. Straplocks er allerede montert, lærreima på plass, strengene skiftet (de gamle var tydeligvis fra 2012, da gitaren ble bygget), og RW-halsen er oljet og dandert. Så nå er jeg strålende fornøyd med gitaren, dette blir ingen støvsamler.

Byggekvaliteten er ikke som en US G&L (bevares, man er da bortskjemt), men flere hakk over den Epiphone 335 Dot-en jeg hadde før, og det var ingenting å si på den, heller. Spilte på en American Standard Strat her om dagen, og de er ganske sammenlignbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.