Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Norstorm har kjøpt seg en bass, og lurer på om...?


Norstorm

Anbefalte innlegg

Da hadde jeg kjøpt meg en bass, da jeg har store planer om å legge bass på låtene mine selv..

Jeg har lånt meg en bass til den nye kommer i posten, og jobber iherdig med 3-finger teknikker, for å bygge nøyaktighet under litt høyere bpm.

Så kommer spørsmålet..:

Jeg har lite pail på bass, og funderer litt på hvilke strenger og ikke minst gauges jeg skal smelle på bassen.
Dette er en 5 strenger av typen: Ibanez BTB1206E Prestige.
Jeg skal spille med fingrene hovedsakelig, og har vel normal størelse på både hender og fingre.

Noen som har no inputs..? Basstrenger er jo dyre saker, så ville jo helst slippe å drite på draget :P
Fikk beskjed om at det sto Elixir 0,045 - 0,135 på bassen når den kom.

Endret av Norstorm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Femtestrengen på en bass blir jo rimelig tykk, og den vil komme nærmere gripebrettet hvis den er tapered, det vil rett og slett si at det ikke er det ytterste laget med strengevinding på den siste biten før kula. Strengen er rett og slett tynnere de siste cm før kula på strengen. noen sett er slike på fjerde strengen også, hvis jeg ikke husker feil.

Jeg hadde startet opp med et sett med normale roundwound- strenger. Låter rocka og passer til det meste. En ting til- bass- strenger er som du er inne på grisedyre. Hvis du liker "panserlyden" av nye strenger, så vær flink og vask hendene før du spiller bass. Da varer strengene veldig mye lenger. IKKE kok dem, skal du vaske de, så legg de i rødsprit natta over. Kokte strenger låter "nytt" bare en liten stund, mens spritrens holder veldig lenge. Noen lager seg strengerenser av en bit avløpsrør som de fyller med sprit, har jeg sett. Konsentrert spylevæske funker like greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke strenger bruker du på gitar, da?

For egen del så har eg funnet ut at eg liker uslipte strenger med rundt kjerne både på gitar og bass. Det gjør det jo litt enklere å velge strenger. Eg spiller på medium-light, strenger, altså 40-60-80-100-120, så eg synes de 45-135 som ble foreslått ovenfor er veldig tjukke. De får dermed også veldige høy tension. Så hva liker du på gitar?

Stikk ned på gitarsjappa og sjekk ut noen basser og spør hvilke strenger de har, evt. står det jo ofte på... det kan jo gi en brukbar ledetråd. :-)

Rund kjerne betyr gjerne at strengene blir litt "mykere" enn sekskantet kjerne. DR HiBeams eller SunBeams er gode valg med rund kjerne. D'Addario har også noen med rund kjerne som fungerer godt for meg.

Ellers enig med CastorFiber at dette blir personlig. Men da har eg ihvertfall markedsført mine strenge-preferanser.... 40-120 og rundkjerne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google er vanskelig. Et av de første treffene:

Many different strings are available with a Taper Core. Taper Core bass strings have less windings (string thickness) over the bridge saddles. This design help produce a brighter tone and greater sustain. Many modern bass bridges require Taper String designs for larger gauge string fitment. Some sets only have one tapered string (usually the Low-B) but other string sets have multiple tapered strings.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.