Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kombinasjonsamp for eltrommer, bass etc - aktiv monitor det beste?


sarge

Anbefalte innlegg

Hei

Sønnen min spiller trommer og jeg spiller bass. Akkurat nå kjører guttungen eltrommene gjennom et gammelt 2.1-sett av PC-høyttalere, men jeg kunne egentlig tenkt meg å kjøpe en billig amp. Det som også hadde vært kjekt er om den kunne ta inn både linjesignal og instrument, sånn at jeg kunne ta med bassen og plugge inn i ampen hans for en liten familiejam. Vi snakker kun hjemmeøving her, så det behøves ikke enormt med trøkk, men det er jo greit å kunne overdøve knirket fra basstrommepedalen, for å si det slik.

Er det greieste en liten stagemonitor, egentlig? Eller er det andre løsninger som f.eks. keyboard-amps, bass-amps, akustisk amp etc. som duger like greit, evt andre typer aktive høyttalere?

Jeg har minimalt med budsjett, og håper å finne noe brukt, evt. billig og bra nytt (jeg er en sucker for å få greie produkter for lite penger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med å bruke aktive høyttalere og en liten mikser til dette. Se om du får tak i Behringer truth-serien og en liten mikser på bruktmarkedet. Tror du skal kunne komme i mål med ca kr 1500,- + evt frakt.

Jeg ser at det er en løsning, men det er litt mye kabler og bokser. Jeg tenkte rett og slett en enkelt forsterkerboks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir en del kabler med aktive høyttalere og mikser. Alternativet er jo en flerbruksforsterker, men dette har jeg ingen erfaring fra. Det burde også være mulig å bruke en aktiv høytaler med to innganger. Behringer truth har det. Denne løsningen kan jo også utvides med en høytaler og mikser senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gammel Peavey keyboard-amp som kan brukes som du vil! Det dukker opp noen som kan ligne på Finn med jevne mellomrom, til en billig penge.

Jeg bruker to stykker og en mikser, men den under her funker fint på egenhånd! 3 inputs med kanalvolum, pluss felles eq og reverb. Da trenger du ikke mikser i tillegg. Min brukes til både keyboard, bass og el-trommer. Og faktisk også gitar via Boss GT-100...

Peavey%20Amp-800.jpg

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.... Kanskje det er like greit med en en egen mikser. Skal tenke på det, selv om jeg hadde tenkt å gi sønnen min enkelheten av kun en boks å håndtere.

Så lenge sønnen din skal spille alene, så kan han jo kjøre trommene rett inn i monitoren, uten å gå via mikseren.

Men jeg antar at du klarer å operere denne når det er sarge's family session. :)

Det som er bra med slike scenemonitorer er at den ligger jo på gulvet, og lyden er retta rett mot utøveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

askret: Ja, jeg har vært på jakt etter noen røverkjøp på noen slike før, men de beste kjøpene har alltid gått rett foran nesa mi.

davidsen: Ja, det er jo sant at jeg klarer å koble det meste, og sånn sett HAR jeg allerede en egnet mikser (som jeg bruker til det meste). Men for en utålmodig 11-åring så er selv den minste utstyrssjauing KJEDELIG! Men jeg liker også scenemonitorformatet, og tenker nok i de baner.

Ellers er det jo mange slike som har 2-3 innganger, men ikke instrumentinngang. Man kan jo også se for seg en løsning med en veldig enkel preamp/DI til bassen også, f.eks. en VOX amplug til bass.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt riktig at jeg kan bruke keyboard amp, og jeg har også kikket etter røverkjøp på brukte slike. Når det er sagt så er dette (utrolig nok) over mitt nåværende budsjett.

Skal jeg kjøpe nytt er nok dette mer i den leia jeg kanskje har råd til:

http://www.thomann.de/intl/the_box_ra8.htm / http://www.thomann.de/intl/the_box_ra10.htm

Det fine her er at med to slike og mikseren min, så har man et enkelt PA-anlegg for sang også...

Men så er det dette med ukjente merker og ytelse, da... Det kan jo hende det låter b*sj, sånn som denne, for eksempel:

http://www.thomann.de/intl/artec_pmd_8.htm (som også hadde fin pris og ellers hadde tilnærmet perfekte miksemuligheter ombord).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste der så jo elegant ut :D funker sikkert greit (Artec delayen min suger, men denne kan jo være bra for det, hehe)

Ja, den SÅ elegant ut, den Artec-boksen, men lydklippene som ligger ute låter utrolig boksete og dårlig. Neppe dugende for bass og trommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.