Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål om bruk av TC G-system og Mesa Boogie Roadster


nikotro

Anbefalte innlegg

Jeg har gått til anskaffelse av en Mesa Boogie Roadster og skal bruke denne sammen med TC Electronics G-system.

Tanken er å fortsette og benytte four-cable-methode (kabling før amp og i loopen), men jeg ser at det kan bli vanskelig å styre alle bryterne i ampen med G-system.

Forsterkeren har fire kanaler, solo av/på, tuner mute, Fx-loop og reverb som alle er styrbare via hver sin monojackplugg på baksiden av ampen. Tilsammen utgjør dette 8 switcher.

G-system har 2 stereoplugger for styring av av/på, og dette vil kun gjøre at jeg kan styre 4 av/på-brytere. Disse 4 vil jeg prioritere til kanalene på forsterkeren. Dette vil jo innebære at jeg ikke kan styre solo, fx-loop, reverb og tuner mute. Det er ikke så farlig med fx-loop og tuner mute fordi jeg kan leve med det som finnes i G-system. Men jeg ønsker å kunne styre solo og reverb, noe jeg altså ikke kan gjøre med G-system. Alternativet er å la være å styre disse eller ha egne brytere ved siden av G-system på pedalbrettet (noe jeg selvfølgelig ikke ønsker).

Er det noen som har vært bort i dette problemet (og som helst har en løsning som ikke koster mye eller krever mye plass)?

Jeg ser også på muligheten for å ha G-system "hjernen" på pedalbrettet for å unngå å ha et eget rack (det har jeg i dag). Dette vil innebære at det må gå en del kabler mellom forsterkeren og pedalbrettet. Jeg ser her for meg å benytte en mulitikabel + en egen kabel for strøm.

Jeg har snakket med impotøren, flere butikker og pedalsnake.com. Ingen har en standardisert løsning, så jeg er på leit :wacko:

Er det noen som vet om det lages egne kabler for dette oppsettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt svett bare av tanken på alle ledningene i dette 4-cable-method-systemet.

Det er egentlig ikke noe mer komplisert enn om man har noen effekter mellom gitar og forsterker, og andre i loopen på forsterkeren.

Jeg blir ikke svett av det, og med G-system er det lettere å slippe kabelkaos (selv om det ikke nødvendigvis har noe med dette å gjøre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bruke G-Systems MIDI til å styre dette?

Mesa Boogie Roadster har ikke midi, så jeg tror ikke at det går med mindre man har en midiswitch mellom G-system og forsterkeren (som bare har av/på brytere for de åtte funksjonene jeg beskrev i det første innlegget).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er laget flere spesialløsninger som kan passe til styring av Mesa Boogie Roadster med G-system.

Den første er denne (RJM Mini Amp Gizmo):

http://www.rjmmusic.com/miniampgizmo.php

Enheten koster $229 de fleste steder jeg har funnet den på nettet.

Leverandøren opplyser om at de også selger en spesialkabel som kan benyttes mellom Gizmoen og Roadsteren. Det er ikke oppgitt noen pris, men det blir uansett en del ekstra for å styre kanaler, solo og reverb med G-system når enheten koster mer enn $200:-(

Et annet alternativ jeg kom over, er denne fra GLAB:

http://www.glab.com.pl/adapter_mesa_boogie_en

Den er noe billigere (ca $ 150) og her brukes kun vanlige jack-kabler.

Fordelen med begge disse enhetene, er at de er så små at de trolig kan monteres på pedalbrettet. I tillegg kan de forsynes med 9 - 12 V fra G-system (noe som betyr mindre rot og kabler).

I tillegg til disse finnes det en rekke midikontrollere som leveres i ulike varianter og størrelser. Mange er tilpasset 19" rack størrelse (1/2 eller hel bredde).

Jeg har ikke prøvd noen av disse, og har egentlig et håp om å slippe. Det blir fort veldig mange små duppeditter man er avhengig av for at gitaranlegget skal virke.

Endret av nikotro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipset til Kristoffer må du for all del styre unna.

Voodooman gjør ikke annet enn å ta imot bestillinger uten å levere noe.

Bestilte en pedal og hver gang jeg ringer/purrer på mail får jeg beskjed om at han skal se på det og sende umiddelbart. Ingenting skjer.

Gjør et google søk så ser du at det ikke bare er meg ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at jeg kommer til å gå for å benytte reverb og boost på G-system (slik du nevnte, kristoffereide) inntil videre.

Etter å ha undersøkt med impotør og flere selgere/brukere av g-system, vurderer jeg å sette opp gitaranlegget med en 8-par balansert multikabel fra Klotz.

Tanken er å benytte 3 av parrene til 4-cable-methode (fra g-system til amp input og i ampens effektloop). Bruk av balanserte kabler anbefales fordi disse gir bedre skjerming og mindre tap av lyd. Det fungerer veldig bra med mono patchkabler når jeg har g-system "hjernen" i rack over/i nærheten av forsterkeren, men det hevdes at dette ikke er godt nok når avstanden blir flere meter :)

For å switch mellom kanalene i forsterkeren, vil jeg benytte to av de balanserte parrene. I forsterkerenden av kablen vil jeg sette på y-kabler (insert kabler) med hun stereojack til to mono hanjack. Dette vil til sammen gi mulighet til å styre fire av/på brytere i forsterkeren, altså alle de fire kanalene.

Totalt vil jeg benytte 5 av 8 par i multikabelen, og har da 3 ekstra par som kanskje er nyttig å ha ved utvideles eller omkonfigurering.

Ulempen med denne løsningen er jo at jeg ikke får benyttet av/på for reverb, solo, tuner mute og fx loop, som er egne brytere i forsterkeren. Dette får jeg eventuelt vurdere å få til ved hjelp av mini amp gizmo, MAC 4.4 midi amp controller eller liknende ved en senere anledning. Multikabelen kan trolig uansett brenyttes til en slik utvidelse. <_<

Jeg setter pris på kommentarer til dette oppsettet. Jeg har ikke bestilt kable enda, så det er gode muligheter for at jeg går for en annen løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.