Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsterker kabinett, comboer, ledninger, merker...


Funny

Anbefalte innlegg

Hei

Har til nå spilt gitar ei god stund uten å legge meg oppi det tekniske og har nå en haug med grønne spørsmål.

1. Har kabelen/ledningen mellom gitaren og forsterkeren noe og si? er noen ledninger bedre enn andre?

2. Forsterker Comboer, ser på 4sound of sound1 at det er en del av de. Men er toppen som er "Head" sant? bare effekter og bunnen "høytaleren"? og viss ja hva er det noe forskjell på comboer og en forsterker med "alt i ett"?

3. Kabinett, det er noe som er rundt forsterkene sant?. men er det verdt og kjøpe det? er lyden så mye bedre?

4. Er det noe forskjell på hvilke gitarer som passer til hvilke type forsterkerer? og evt er et forskjell på hvilke modeller og?

5. Hvorfor er det så mange som snakker dritt om line 6 og marshall?

Trur det var alt for nå.

Takker for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Når det gjelder høyttalerkabler som ofte bare står koblet i hele tiden vil det ha lite å si, men tykkere (og som regel dyrere) kabler har ofte bedre holdbarhet. Lydmessig skal det godt gjøres å høre forskjell. En slik kabel er integrert i en combo så det trenger du ikke tenke på om du skal ha det.

2. En combo er en forsterker som har både høyttaler(e) og forsterker i en enhet. En topp/head er kun forsterkerdelen, og krever et kabinett med høyttalere og blir da to enheter.

3. Kabinett er essensielt for å kunne bruke en forsterkertopp. Du trenger absolutt ikke et extension-kabinett til en combo, men det gir i mange tilfeller bedre lyd (avhengig av antall og type høyttaler(e) i comboen).

4. Alle gitarer passer til alle forsterkere

5. Den tror jeg du må spesifisere litt mer, Line 6 har greie produkter til prisen og Marshall har svært gode forsterkere (med unntak av MG-serien). Det er alltid noen som vil snakke dritt om noen amper og lovprise noen andre, mens noen vil gjerne gjøre det motsatte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Når det gjelder høyttalerkabler som ofte bare står koblet i hele tiden vil det ha lite å si, men tykkere (og som regel dyrere) kabler har ofte bedre holdbarhet. Lydmessig skal det godt gjøres å høre forskjell. En slik kabel er integrert i en combo så det trenger du ikke tenke på om du skal ha det.

2. En combo er en forsterker som har både høyttaler(e) og forsterker i en enhet. En topp/head er kun forsterkerdelen, og krever et kabinett med høyttalere og blir da to enheter.

3. Kabinett er essensielt for å kunne bruke en forsterkertopp. Du trenger absolutt ikke et extension-kabinett til en combo, men det gir i mange tilfeller bedre lyd (avhengig av antall og type høyttaler(e) i comboen).

4. Alle gitarer passer til alle forsterkere

5. Den tror jeg du må spesifisere litt mer, Line 6 har greie produkter til prisen og Marshall har svært gode forsterkere (med unntak av MG-serien). Det er alltid noen som vil snakke dritt om noen amper og lovprise noen andre, mens noen vil gjerne gjøre det motsatte.

Takk for raskt og bra svar

"line 6 har greie produkter til prisen" forklarte alt jeg trengte :P. Men hvorfor er mg serien dårlig?

og slik jeg har sett på 4sound sine sider http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=725809&artno=299677 så ser det nå ut som om combo er 2 deler... og når jeg kjøper f.eks det som er linket vil jeg da få høytaleren og toppen men kan ikke bruke det pga jeg mangler kabinett?

edit: men på den linken så ser det ut som at det bare er "bunnen" men man kan bruke toppen på alle forsterkerer eller bare noen?

Endret av Funny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ja, kvaliteten på kabel har noe å si

2. Kombo er en forsterker der høytaler og forsterker sitter i en kasse. Head(topp) og kabnett er separate enheter.
Kombo er som oftes open back, altså at høytalerkassen ikke er en lukket enhet.
Med kabinett kan man ofte velge om man vil ha open back eller lukket kabinett, lukket kab gir mer bånn.
Man kan selfølgelig åsså koble til separat kabinett på de fleste komboer.
Vekten blir åsså redusert per enhet når man har topp/kab, det sier seg jo egentlig selv.

3. Kabinett er rett og slett ei høytalerkasse.

4. Dette er smak og behag, ikkeno fasitsvar på dette.

5. Kommer igjen an på smak og behag. Det jeg har prøvd fra Line6 har ikke vært min kopp te.
Marshall lager mye fett, men tenker de kompisene dine kun har prøvd billigmarshall. Man får hva man betaler for.
Å si at Marshal låter dritt når storheter som Pete Townsend, Angus Young, Randy Roads, Slash osv spiller Marshall blir feil.

Edit: Noen kom meg i forkjøpet.

Endret av Æljen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.