Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Teori rundt gain-staging og mikrofoni


Anbefalte innlegg

Lurer på om noen av dere kan forklare meg fysikken i sving rundt et fenomen jeg oppdaget heromdagen i studio. Vi recorder trommene live for å få et "pustende" rytmisk spor. I den anledning liner vi gitar og bass gjennom preams og kabsimulering, og tar de opp separat i ordentlige tilstander senere.

Plutselig oppdaget jeg at gitaren var blitt veldig mikrofonisk. Jeg kunne rett og slett prate slik jeg holder gitaren vanligvis og det kom ut gjennom gitarpreampen henholdsvis plukket opp av mikkene/strengevibs e.l

Skuffet over mine egne mikker, plukket jeg opp en annen gitar med merkepickups og problemet vedvarte. Det ble et stort problem fordi skarp og kick kom veldig godt gjennom gitaren.

Ved å klø meg litt i hodet valgte jeg å sjekke gainstaginga på preampen (Nova system med kabsimul), og så at input var langt under unity, mens output var langt over unity type 16dB.

Stilte ned output, og input opp og problemer forsvant helt. Helt tyst, problemet løst. Men nå er det en gang slik at jeg undrer svært på hva som har hendt her. Overall-output var mer eller mindre akkurat det samme før og etter jeg stilte det korrekt inn. Og det var input som var lav, ikke motsatt.

Kan noen forklare meg hva som foregikk her? For jeg fatter det ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.