Web Analytics
Jump to content

Routing på denne basen? Hjelp..

Norstorm

Recommended Posts

http://www.ebay.com/itm/Ibanez-BTB776PB-BTB-6String-Bass-Guitar-in-Amber-/350814143035

Linken fører til en auksjon på ebay over en Ibanez BTB776 Amber..

Har sett litt på denne en stund, og har prøvd en 4 str. btb jeg var særs fornøyd med.
Nå har det seg slik, at Norstorm er gitarist, og har forferdelig liten peil på bass gitarer.
En av tingene jeg liker med gitarer er at jeg kan swappe pickups på dem når jeg plutselig finner ut at jeg vil shape lyden litt.
Er det mulig på denne bassen?
Jeg mener.. de mikkene ser forferdelig små og snnåle ut? Passer denne routinga til "de fleste" pickups da??

Storm

Det er vel Bartolini mikker på denne, så det er slett ikke sikkert du vil føle behov for å bytte, Bartolini låter svært bra i mine ører. Vet ikke om det er custommikker, men hvis ikke så finnes det sikkert andre mikker som passer. Uansett hadde jeg ikke vært bekymret for mikkene i denne bassen.

Denne bassen låter svært bra. Det er jo en seksstrenger, så den er diger i halsen, men det er du sikkert klar over. Skulle ønske jeg hadde råd til den selv.

Når det gjelder å "shape" lyden, så er det ikke like ofte nødvendig å skifte pickups på bass om på gitar, synes jeg. En av grunnene er at bassister liker aktiv elektronikk, og da er det mulig å justere eq og så videre mye, og ikke bare bittelitt som på gitar. Derfor er det ikke slik at du nødvendigvis kommer til å skifte de ut. Dessuten, som Bugbass er inne på, disse som sitter her originalt låter svært bra. Bartolini har et meget godt rykte.

Åj, se her ja! :D

Konge.. Ja, jeg er svært spent. Må vel dra ett par lønninger til, så er det gull.
For låne meg en squier bass med 5 strenger til da, eller hva det var.
Lære meg litt 3-finger pumping før jeg drar den på demon..

Men det høres bra ut.. Lydvariasjon bruker jeg vel mye...

Jeg har en seks- strenger, og den er et helt annet beist enn en femstrenger. Her snakker vi seriøse saker, et gripebrett som vil få de fleste åttestrengsgitarer til å virke som en ukulelehals.

For å være helt ærlig, så er ikke dette en bass jeg ville anbefale til en gitarist, selv om det er en meget bra bass. Men du velger jo selv.

Du kan jo handle den, og så selge den for en slikk og ingenting til meg, siden den er for stor.. :P

haha :D

Vel.. Jeg har hatt tre 8 strengere, så skulle vel klare å behandle e 6 strengers bass :P

Prøvd flere av dem, men det var ikke Ibanez da.

Ibanez er som regel mye instrument for penga, så derfor jeg vil ha den..

Men som gitarist tror jeg C strengen blir morro å ha på en bass :P

Jeg har også eid en seksstrenger, og det tok ikke lang tid til å venne seg til den. Jeg gikk fra 4 til 6 og var komfortabel etter en ukes spilling. Men har du problemer med venstre håndledd bør du styre unna seksere, ellers er en ingen problem å spille dem