Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fret wear, årsak og rep.?


EirikA

Anbefalte innlegg

Hei,oppdaget for en stund siden at min Ibanez RG av eldre årgang (aner ikke årsmodell , kjøpt brukt) hadde fått litt fretwear. Buzzer en del på B og E strengen i første bånd. Irriterende, men god grunn til å invistere i ny gitar. Føler ikke den er verd å betale for å få fikset opp.

Men skulle skifte strenger på min akustiske yamaha i går, og oppdaget at denne har skader på båndene i ca samme område. Hørte ikke noe før jeg tok av strengene, men sjekket ikke etter heller.

Har lest litt rundt og funnet ut at capo er en grunn til at frets blir veldig mye fortere slitt. Ikke mye brukt, men bruker det noe på den akustiske.

Kan det være noen andre grunner som gjør at jeg får slitasje på båndene? kan jeg gjøre noe feil når jeg spiller?

Hva vil det typisk koste å få fikset/skiftet bånd i butikk i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nødt til å bli slitasje ved bruk. Slik er det bare. Skal du ha samme type bånd, trenger du jo bare å skifte de slitte bånda. I beste fall trenger de bare filing. Dette koster ikke all verden. For noen år siden betalte jeg 1500,- for bytte av alle bånd på en gitar. (Stratocaster). Prisene har sikkert steget litt siden da, men ikke voldsomt mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lett filing kan ofte fikse noe som ser ut som "utslitte bånd" på en gitar, som Audun er inne på. Det er ikke så mye som skal til før båndene oppfører seg slik de skal.

En grunn til at noen gitarer får slitte bånd,er at det er benyttet myk legering i båndene. Det er ganske stor forskjell i hardhet i metallet som brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på prisene hos en gitarmaker/reparatør (f.eks. gitarmaker.no), så koster bytte av enkeltbånd fra 325,- pr.stk. Sliping av bånd koster 1.100,- totalt. Det pleier å være vanlig at man kan slipe båndene i første omgang, og så senere vurdere å bytte bånd (hvis de er altfor skadet i utgangspunktet da..). Etter en eventuell sliping så tilpasses nut og bridge slik at disse blir i riktig høyde, men da må de senere skiftes hvis man vurderer å sette nye bånd på hele gitaren.

Jeg har aldri hørt om noen som seriøst vurderer å begrense bruk av capo for å spare båndene, ei heller forandre noe på spillestilen.. Men å sette på nye strenger uten å vente for lenge er en god investering (på flere måter). Hvis du ikke spiller mye på gitaren så vil jeg anbefale coated strenger. De bevarer lyden 3-5 ganger lengre. Folk som spiller ekstremt mye (f.eks. Tommy Emmanuel) bytter gjerne bånd årlig fordi de slites ned... Så problemet med slitte bånd rammer alle i større eller mindre grad en eller annen gang.

Endret av Z0S0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.