Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bytter pickuper - hvor kan kapasitoren stå?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg driver og bytter pickuper i LTD-Strat'en min (ST-203), men nå er det slik at kapasitoren i gitaren sitter på et annet sted enn i koblingsskjemaet til de nye pickupene. I tillegg så har jeg nettopp hatt problemer med å få smeltet en stor klump loddetinn på volumpot'en, så jeg tenker at hvis jeg kan la kapasitoren sitte der den er så gidder jeg ikke å ødelegge loddingen på den, i tilfelle det blir problemer der også.

Som dere ser på koblingsskjemaet for de nye pickupene under, så skal kapasitoren sitte mellom punktene P1 og G1 som jeg har markert med penn på den høyre toneknotten. Slik gitaren er nå så sitter den mellom P2 og G2 på den venstre toneknotten.

wp000552x.jpg

Med min veldig begrensede erfaring med elektronikk så kan det virke som det ikke gjøre noe at kapasitoren fortsetter å sitte der den sitter, men for sikkerhets skyld så hadde det vært greit om noen litt mer kvalifiserte tok en titt.

Er det forresten noen som har noen tips til hvordan jeg kan få smeltet loddingen på volumknotten skikkelig? Jeg klippet bare kablene som gikk mellom volumknotten og de tre gamle pickupene, men det hadde kanskje vært greit og fått fjernet stubbene som står igjen. Jeg har forsåvidt en ekstra volumknott i tilfelle det svir seg, men den har en større diameter så jeg har egentlig ikke lyst til å gamble på noe.

Takk på forhånd for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal gå bra å la kondensatoren stå der den gjør. G1 og G2 er begge jord og er koplet direkte sammen med en ledning. P1 og P2 er også koplet direkte sammen med en ledning. Så det hvilken G du starter på eller hvilken P du ender på har ikke noe å si her.

Sjekk "hvordan lodde" tråden som er sticky her i DIY seksjonen. Der finner du nok god info. Når bolten er ordentlig varm, tørk av den på en fuktig svamp for dette formålet (en som ikke smelter!) så den er ren, ta på litt loddetinn - det hjelper å overføre varmen mer effektivt til det du skal varme opp.

Det er en fordel å fjerne det gamle loddetinnet der du skal lodde, før du lodder på nytt. Det finnes redskaper som loddelisse og vakumpumpe til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.