Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

.Strandberg* Boden 7 production, førsteintrykk


Tell

Anbefalte innlegg

Som de fleste 7- og 8-strengsrunkere har fått med seg, så er det en svensk kar ved navn Ola Strandberg som bygger merkelige gitarer med alt av innovasjoner du kan få puttet inn i en gitar.

Siden jeg bor i samme byen som nevnte gitarmaker så tenkte jeg meg å stikke innom for å teste. Dette kan kun regnes som et førsteintrykk da mr. Strandberg hadde det ganske trevelt, så det ble ikke timer inn og timer ut med testing.

.Strandberg* guitars er et firma som helt inntil nylig har vært kun customshop gitarer. Dette er 6, 7 og 8-strengede gitarer som bygges for hånd av mr. Strandberg selv, og har en utgangspris på ca. 20000 svenske kronasjer, som er relativt billig for en CS.

Nylig startet .strandberg* opp en linje produksjonsmodeller som skal ligge i det billigere spektrumet (under 20k), så jeg testet da produksjonsmodellen av .Strandberg* Boden 7.

Produksjonsmodellene til .strandberg* lages for tiden på fabrikken til Strictly 7 guitars i USA, som også er blitt et kjent navn i fler-strenger kretser de siste årene

Så nå som jeg har sagt litt om greiene rundt gitaren, så hva med å tafse litt på trevirke?

.Strandberg* Boden 7

7997_510366329020397_898772517_n.jpg

(Ja, dette er tatt fra hjemmesia hans, men gitaren jeg spilte på er tilnærmet identisk)

Førsteintrykk

Det første jeg merket etter at jeg fikk gitaren i hånda var hvor utrolig liten og lett den var. Dette er jo en headless gitar, så den blir jo kortere den veien, men den har heller ikke noe særlig med trevirke bak brua, så det får den til å virke enda mindre. Selv om den var veldig lett så virket den forbausende solid, så jeg tror ikke vekta på denne vil tilsi at det er dårlig byggekvalitet, men heller tilsier det motsatte.

Så merket jeg en ting til, fy faen for en pen gitar! Treet var utrolig levende og figurert over allt. Kroppen, toppen, halsen, til og med den lille trebiten som sitter mellom halsen og låseskruene øverst på hodet var figurert på en meget pen måte. Så bildet over ljuger ikke på noen måte.

Den ligger meget godt i kneet, på samme måte som man ville spilt med en V sittende. Armen lå perfekt i cut-out'en, så det som sies om at dette er en ergonomisk god gitar er sant. Jeg fikk dog ikke testet den stående, men den burde henge bra der også.

Spillefølelse

Jeg føler jeg må innlede med å fortelle om min konklusjon om denne gitaren. Dette er en gitar du MÅ bli vandt til. Gitarene til .strandberg* er for spesielle at du kan plukke opp en og med en gang skrike ut "dette er helt rett", men selv om det krever tilvenning er dette en knakandes god gitar!

7s-twist-2.jpg

Halsen er av den såkalte endurneck (bildet over), utstyrt med fanned frets. Dette er det merkeligste jeg har vært bortom i gitareverdenen. Det er en ganske tykk hals, på tykkelse med en gibson 50's på det "verste", men med veldig dype innskjerninger på det tynneste. Det er en fryd å spille akkorder og rytmespill nede på halsen, mens solospillet på de høye tonene er også lekende lett. Udertegnede kom dog over litt problemer med å treffe rett bånd da han aldri har spilt på fanned frets før. Skal man derimot spille store akkorder rundt 9-12 bånd ble det litt kluss. Her er halsen allerede veldig mye vinklet, som gjør det litt vanskelig å bestemme seg for hvor man skal ha tommelen, men dette er sikkert en tilvenningssak, som alt annet på denne gitaren.

Halsen er veldig glatt, og da mener jeg VELDIG glatt. Man trenger såvidt å tenke på å flytte hånden, så har en flyttet seg. Dette gjør at det er en ekstremt lett følelse ved å spille på denne gitaren.

Brua er en egenfikset sak fra strandberg selv, der man tuner gitaren nede på brua. Jeg må være helt ærlig at jeg ikke hadde gjort meg opp noen mening om brua før jeg satte fra meg gitaren, men da var svaret åpenbart. Jeg hadde ikke fått noen formening om brua fordi jeg ikke hadde trengt å tenke på den. Det er en veldig god bro som gjør det lett å bytte mellom muting og åpne strenger.

Gitaren var strenget opp med 09-59 når jeg testet den, noe som mine øyne er ALT for lite. Til tross for pinglestrenger var det merkverdig med spenn i dem, selv på 25.75" skala, noe som er veldig bra.

Mikrofonene fikk jeg dessverre ikke testet, men mr. Strandberg så at meget snart skal man få velge mellom Lace (avbildet), EMG eller SD mikker på produksjonsmodellene.

Om det er noe du lurer på, så er det bare å spørre, og om det er noe jeg har glemt kommer jeg til å oppdatere posten.

Endret av Tell
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knall lesning, frende!

Fikk du møte sjefen sjøl?

Jeg syns sannelig han burde utvide så man slipper å vente halvannet til to år på ei øks.... ;)

La du mye merke til at det var grooves bak på halsen? Ifølge ola så er det visst dette som fører til at den blir så friksjonsfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt i hverdagsrommet til sjefen sjøl mens barna hans spiste frokost 3 meter fra meg, så ja, fikk møte sjefen sjøl.

Han skal faktisk utvide CS produksjonen med en gjeng andre gitarbyggere. Fikk dog ikke vite hvem.

La ikke merke til noe grooves på halsen, merka bare at det var null friksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.