Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Temperatur - noen innvirkning?


Agif

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp gått til anskaffelse av et munnspill. Er det på samme måte med munnspill som med gitarer, at de kan bli ustemt av å stå i kulda?

Noen som vet om temperatur har noen innvirkning på fløyter/ocarinaer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høh? Stemmer man munnspill?

Tåpelig kommentar, Per. Det er greit nok at man ikke stemmer et munnspill, men som mange andre instrumenter kan også et munnspill låte surt etterhvert hvis det legger seg f.eks belegg på platene inni det.

Hvis temp.svingninger gjør at det legger seg kondens inni munnspillet vil jeg ikke tro det er videre sunt, selv om jeg ikke vet nøyaktig hva som vil skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høh? Stemmer man munnspill?

Tåpelig kommentar, Per. Det er greit nok at man ikke stemmer et munnspill, men som mange andre instrumenter kan også et munnspill låte surt etterhvert hvis det legger seg f.eks belegg på platene inni det.

Hvis temp.svingninger gjør at det legger seg kondens inni munnspillet vil jeg ikke tro det er videre sunt, selv om jeg ikke vet nøyaktig hva som vil skje.

Det var jo ikke en kommentar da herregud! :evil:

Hvis en setning inneholder et spørsmåltegn da er det som oftest et spørsmål!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høh? Stemmer man munnspill?

Tåpelig kommentar, Per. Det er greit nok at man ikke stemmer et munnspill, men som mange andre instrumenter kan også et munnspill låte surt etterhvert hvis det legger seg f.eks belegg på platene inni det.

Hvis temp.svingninger gjør at det legger seg kondens inni munnspillet vil jeg ikke tro det er videre sunt, selv om jeg ikke vet nøyaktig hva som vil skje.

Det var jo ikke en kommentar da herregud! :evil:

Hvis en setning inneholder et spørsmåltegn da er det som oftest et spørsmål!!!!

Ikke hvis du prøver deg på litt ironi :P

Men det er greit det du, da beklager jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Temperaturforskjeller vil ha en viss innvirkning på et munspill, men det det skal gjerne en del forskjell til før man kan begynne å høre slikt.

Alle materialer utvider/trekker seg sammen ve forskjellige temperaturer. Vann er et godt eksempel her. Vann i den formen vi kjenner det best i er flytende. Volumet til 1 liter vann vil øke dersom det fryses ned. Preøv selv ved å fylle opp en glassflaske, sett på kork og legg den i frysern. Flaska vil sprekke opp og knuse pga volumøkningen inne i flaska.

Det samme vil skje hvis vi varmer opp vannet. Fra flytende form til damp vil vannet utvide seg 1700 ganger. Derfor er det ikke spes lurt å bruke vann for å slukke en brann i en kjele feks.

Men... et munspill består gjerne ikke av vann. Det som lager lyden i et munnspill er en metalltunge som vibrerer. Det samme skjer med denne tungen som med vann ved temperaturforskjeller. Metallet vil utvide seg og vil dermed gi en mørkerer tone.

Så hvis du sitter inne å spiller i de herlige 25+ for så å gå ut i -20 grader så vil du nok høre forskjell.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Har faktisk sett folk stemme munnspill. Tror det finnes. Men, som nevnt blir et munnspill surt etterhvert. Og tempreaturendringer er vel ingen effektiv stopper for det...

må være ganske verdifullt munnspill viss du skal få noen til å stemme d.

klarer meg med mitt til 20 kr i sør korea for 30 år siden jeg :wink: fortsatt stemt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.