Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strengetreet spratt ut - trenger tips


Anbefalte innlegg

Hei!

Som tittelen sier så spratt nettopp strengetreet (samme som på dette bildet) til B- og lys E-streng ut av hodet på gitaren. Jeg har ganske nylig kjøpt meg en LTD ST-203 for å eksperimentere litt med, men selv om gitaren var billig så synes jeg det er litt rart at slikt skjer uten videre mens jeg stemmer gitaren. Jeg har bare kjørt vanlig E-tuning og har ikke gjort noen syke triks med vib-armen som bør ha forårsaket at den spretter ut.

Jeg lurer nå på hva jeg bør gjøre. Jeg bor for tiden i Sverige, mens Gitarhuset (som jeg kjøpte gitaren fra) kun driver innenlands i Norge. Derfor vil jeg helst slippe å måtte kjøre til Norge på nytt for å ta det på garantien. Den billigste og enkleste løsningen jeg ser for meg er å skru på strengetreet igjen med en skrue med litt større diameter, siden mesteparten av gjengesporet i treet er slitt vekk nå. Noen som har noen tips eller erfaringer her? Hvilke skruetyper er å foretrekke og kan det bli holdbart?

Jeg ser også at det er noe som heter staggered poles, eller stemmeskruer med gradvis lavere høydeforskjell. Finnes det noen gode slike løsninger (f.eks. merker med godt rykte) og hva bruker de å ligge på i pris? Er det virkelig noen merkbar forskjell i hvor godt strengen holder stemmingen med en slik løsning uten strengetre?

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du jo et hav av muligheter..

Så lenge du har treet liggende er det jo "bare" å skru det nedi igjen.

Hullet kan du nok fikse ganske enkelt.

Hurtigvirkende epoxylim på en tannpirker, få limet ned i hullet la det tørke å skru inn!

Superlim fungerer nok også, eller egentlig alt mulig av lim bare det blir hardt og tåler litt.

Du kan så klart skru nedi en litt større skrue, OM det passer på treet, men kan også risikere sprekker osv (selv om er lite trolig med mindre du bruker franske treskruer..)

jeg vil anbefale deg å finne en type lim som du sikkert har liggende i huset å bare fylle hullet så skru nedi igjen den originale skruen

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det som Concker sier, mange muligheter. Tannpirker og snekkerlim funker det også. Litt av trikset er i ikke stappe hullet helt fullt, men bare sette i en liten flis. Fyller man helt opp, kan man risikere at det sprekker, eller at man drar av skruen. Skal man fylle helt opp, bør du bore på nytt.Det synes jeg er unødvendig på et strengetre.

Selv om mange er uenige med meg, er fyrstikker ikke videre egnet. Dels fordi treet er satt inn med fett, og dels fordi det er veldig flisete og dårlig.

For å forsterke "gjengene" i treverket, fungerer superlim veldig bra. Slipp i en dråpe, stapp med en tannpirker som du fjerner, vent natten over, og skru i skruen igjen. Denne metoden funker best hvis det er igjen "gjenger" i treverket. Jeg tenker da på det andre strengetreet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raske svar.

Det aller meste av gjenger i treverket er borte. Er det da bedre å legge ved en liten bit av en tannpirker i hullet i tillegg til limet, som du sier, CastorFiber? De to limtypene jeg har som jeg tror egner seg best her er hurtigvirkende epoxy og vanlig trelim (de oransje flaskene). Hvilken av disse bør jeg bruke? Trelim (og tannpirkere) har jeg brukt med godt resultat i skruehullene til reimfester tidligere, men epoxy har jeg ikke brukt på en gitar før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det meste skrevet. Eneste jeg kan legge til, er at i slike tilfeller, så knekker jeg av tuppen på en tannpriker, tilsvarende hullets dybde, og så limer jeg den ned i hullet med den bredeste enden først. Dette fordi at de fleste skruer er koniske, og da er det greit med mest kjøtt i bånn, for at gjengene skal få feste i hele skruens lengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.