Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarlærerblogg: Øvingshindre.


PerA

Anbefalte innlegg

Veldig sant alt sammen (merker også at noen av punktene forstyrrer meg den dag i dag). Et fiffig triks, hvis noen av elevene kjenner hverandre og er hakket over Fader Jakob-stadiet, er jo å gi dem låter hvor de skal spille sammen. Da får de gjerne bedre motivasjon og litt mer press på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig sant alt sammen (merker også at noen av punktene forstyrrer meg den dag i dag). Et fiffig triks, hvis noen av elevene kjenner hverandre og er hakket over Fader Jakob-stadiet, er jo å gi dem låter hvor de skal spille sammen. Da får de gjerne bedre motivasjon og litt mer press på seg.

Sant - men i noen tilfeller kan det virke mot sin hensikt. Har opplevd at en elev har dradd veldig fra den andre, særlig hvis han liker musikken bedre enn kameraten, så her må man i så fall velge repertoar med omhu.

Det som er litt beklagelig i dag er at litt press på elevene like ofte kan føre til at eleven slutter som at han øver mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de ikke kan takle litt press så er ikke liv laga spør du meg. Hva med å arrangere noen minikonserter? Hvor elevene spiller en sang eller to for andre elever og foreldre? Jeg vil tro de fleste får motivasjon av dette, og kanskje velger gittarn fremfor facern når de har ledig tid på kvelden.

Forøvrig en fin artikkel, men kanskje hatt litt mer fokus på løsningene fremfor "problemene".

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendigvis snakk at de ikke takler press, men at de har så mye å velge i at når det settes krav fra min side går de heller til fotballen. Av og til har jeg opplevd at flinke, sterke og musikalske elever gir seg når jeg oppfordrer til litt ekstra øving, eller til å komme seg ut av gutterommet og på en scene.

Minikonserter er ofte fint for å snike inn fremføring og visning av det man har øvd på, det samme kan man gjøre med lydopptak. Men som oftest har de elevene som lar seg motivere av å spille konserter allerede tatt initiativet selv.

Enkelte er rett og slett ikke interesserte i å vise seg frem for foreldre/publikum - de finner glede og verdi i å øve på egenhånd. Og det er det i grunn ikke noe galt i. :)

Du har helt rett i at jeg kunne ha fokusert på løsninger, og det er to grunner til at jeg ikke har gjort det:

1. Jeg har ikke funnet helt konkrete løsninger som funker ofte ennå. Du blir ikke populær pedagog ved å be elevene drite i fotballen eller Xboxen. Skal man si opp de som ikke øver nok, selv om de trives på gitartimene?

2. Jeg vil se om andre kommer med innspill/ideer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.