Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bytte Floyd Rose på gitar


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en gitar som det sitter en lisensert Floyd på. Denne er fra 80-tallet og må vel kunne sies å være ganske slitt, derfor vurderer jeg å bytte ut denne med f.eks en original Floyd Rose. Ser at prisen fra USA er en del lavere (selv etter frakt og mva) enn det jeg har funnet i Norge, så da tenkte jeg kanskje å bestille en derfra. Men har da noen spørsmål…

Hvordan vet jeg om den nye Floyden vil passe der den gamle satt? Er det f.eks et standardmål på de som gjør at jeg bare kan bytte den gamle med den nye? Klar over at av bredden på nut varierer, men gjør den det på selve tremoloen også?

Og hva er forskjellen på de forskjellige Floyd Rosene? Ser at det f.eks finnes Original og Pro-utgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pro-utgaven er vel noe lengre, så da må du ev. ta mål av utfresingen for å se om den passer (med mindre du ikke bryr deg om å bare ha muligheten til å senke pitchen).

Ellers er det forskjeller i avstanden mellom skruene som systemet hviler mot. Om du måler opp avstanden der så bør du fint kunne klare å sortere ut et system som passer. Det finnes mange floyd-systemer der ute og nesten like mange forskjellige mål. De mest åpenbare forskjellene er avstanden mellom skruene som systemet hviler mot, som nevnt.

Hva slags gitar er det snakk om?

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det nevnes finnes det jo flere varianter av lisensierte FR systemer og mange vil i tillfeller det dette hvor de er et recessed FR system ikke passe som en drop in replacement grunnet baseplaten er produsert anderledes og ikke vil passe. Av samme grunn vil gjerne en orginal FR ikke passe en gitar levert med en recessed lisensiert FR...et eks her vil være Jackson.

Ser i allefall ut som på bilder at en OFR skal kunne passe på en Gunslinger...utresingen har rett form og det er som oftes det som avgjør om den passer. Mange lisensierte kopier har en symetrisk baseplate mens baseplaten på en OFR er asymetrisk hvor enden som selve whammybaren sitter stikker lenger ut en der på andre siden.

Forsjellen på en Orginal og en Pro FR er at Pro-utgaven har en lavere profil enn orginalen, men den passer samme utresing som en orginal.

Hvis pris er et spørsmål/begrensing lever Floyd Rose en egen lisensiert variant som produseres i Korea under kontroll av FR, koster vel rett under 1000-lappen i Norge og kalles vel for Floyd Rose Special Series...fiffig måte å få en budsjettversjon høres ut som noe kult :P

Endret av Scythes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.