Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Agile 8 strenger - Fret buzz problemer


Martyz

Anbefalte innlegg

Hey!

Jeg kjøpte en Agile Intrepid 828 til jul.

Gitaren låter, og føles bra (ikke sinnsykt bra, men forventet ikke det heller.)

Men har et stort problem med fret buzz. Dette er generelt på de tre dypeste, altså F#, B, og E.

Det er ikke buzz når man spiller åpent, men på stort sett alle båndene. Det blir verre jo lenger ned på halsen nedover på halsen man spiller. På 12 bånd og nedover, kveles neste tonen.

Halsen var relativt rett som jeg fikk den. Jeg prøvde å slakke på trussrodene, men den buzzet fortsatt, og fikk alt for høy strengehøyde for min del. Nå er den ganske nærme typical setup, så den i hvertfall er spillbar.

Den er ikke intonert, og har heller i prøvd å gjøre dette selv. Kan det være problemet?

Jeg tok den til min lokale musikkforhandler, der de sa at det blir vanskelig å intonere den, og å fjerne buzzen.

De hadde først sjanse til å se på den ganske sent i januar, så vil helst prøve selv først..

Noen som har erfaring med noe lignende?

Kan nye strenger hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til å heve sadlene. Hjelper det, så ville jeg forsøkt å rette halsen igjen (stramme truss rod).

Buzzer det uansett hvor hardt du spiller?

Hva slags strengetykkelser og stemming har du? Kan det være at de dype strengene rett og slett er for tynne og slappe?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg hevet strengestolene samtidig som å kompensere med trussroden, og det hjalp veldig!

Det fjernet mesteparten av fretbuzzen, og ingen kvelte toner lenger :)

Fortsatt litt igjen, men tipper jeg kan få bort det også.

Halsen er neck-through.

Det buzzer ikke hvis jeg spiller veldig svakt.

Strengene er 009, .012, .015, .022, .030, .040, .054, .074. Vurderer å bytte til et tykkere set

Jeg stemmer i standard, av og til med drop E, altså EBEADGBE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du har fått det bedre. Husk at når du spiller drop E, så spiller du like dypt som åpen streng på 4-strengs bass.

For å få nok stramhet på bass har man jo lenger skala og tykkere strenger enn du har på din 8-strenger. Derfor er riktig valg av strenger for 8-strenger vanskelig. Det kan være interessant å bytte til tykkere strenger på de dypeste, ja.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.