Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

[hjelp?]Dødgang på trussrod


xshorteyx

Anbefalte innlegg

Heisann.

Mottok i går en Music Man JP6 som jeg har ventet en stund på, men når jeg skulle justere trussrod merka jeg noe rart.

Når jeg skal få bue i halsen, så får jeg på et punkt -ingen- motstand i trussrod-hjulet (Trussrod er ved hals, ikke på hodet).

Er det noen som vet om denne trussrodden er gåen?

Bør jeg forlange pengene tilbake?

Jævlig kjipt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har opplevde dette påene gitaren min før, det er når trusrodden er skrudd helt ut, ihvertfall min teori.

Ville vært forsiktig med å skru den for mye om gangen, men prøv å skru den sakte med klokken og se om du får kontakt etter en liten stund. Husk at trussrodden kan bruke en god del tid på å stabilisere seg, vanligvis 3-5 timer etter min erfaring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når den er løs, så er halsen omtrent helt bein.

Det eneste jeg får gjort er å bøye halsen bakover, som er det motsatte av hva jeg skal..

Trussroden var løs idet jeg begynte å skru også, har snakka med selger, og jeg får mest sannsynlig sende den tilbake, eller han vil ta reparasjonskostnadene.

Endret av xshorteyx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde på en Stratocaster at forrige eier hadde slakket trussroden HELT. Var 100% sikker på at den var gåen, siden jeg kunne skru og skru uten motstand (det var snakk om 4-5 fulle omdreininger).

Sendte mail og forlangte pengene tilbake....prøvde en gang til, skrudde rundt 10-12 omdreininger, og da først begynte den å stramme.

Var close call, men det kan kanskje være verdt å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper også at den er justert maks ut. Dvs. at du ikke får mer "bue" på den. Hvis det er slik at halsen fortsatt er for rett, eller til og med buer feil vei for å si det på den måten, må du få høvlet hals osv. eller hvis du nettopp har kjøpt gitaren, rett og slett få ny gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At trussrod til slutt ikke gir noen motstand er helt naturlig, det betyr bare at staget ikke lenger er strammet (en trussrod er bare et gjenget stag med en mutter på enden) Hvis du fortsatt ikke får noen bue på halsen betyr det bare at halsen er veldig stiv (noe som i utgangspunktet er en veldig god ting, med mindre det skyldes en re-fret..) hvis du aldri får noen bue på halsen med den strengetykkelsen du benytter må du enten bruke tykkere strenger eller eventuelt "svekke" halsen ved å fjerne treverk (kan fort gjøre halsen mer ustabil, eller skeiv om man ikke vet hva man driver med, eller har jævlig uflaks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.