Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rørforsterker eller rørpedal?


Anbefalte innlegg

Du må nok prøve ut. Problemet med en del transistoramper, er at de ikke tar pedaler så godt. Veldig mange od-pedaler er også designet for å pushe en røramp. Rør er heller ikke ensbetydende med 'finere' vreng. Det kommer helt an på hva du liker og hva du mener med fin vreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vox'en din har sannsynligvis ett rør i preamp, hvis det er VT-serien du har. En pedal medrør har akkurat samme virkemåte på lyden ;)

Hva slags vreng/lyd er det du vil oppnå? Finnes noen billige røramper i den prisklassen som kan levere god rørlyd, men det kommer helt an på hvilken type lyd du er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia med rør i pedaler blir nok mest gimmick. Det at det sitter ETT fattig rør i pedalen utgjør ingen voldsom forskjell på lyden, og det låter på ingen måte noe mer «røramp» av slike pedaler enn av en vanlig vrengpedal :)

Liten digresjon, men har du prøvd en Takamine gitar med Cool Tube Pre-amp?

Denne pre-ampen har kan du mikse hvor mye av signalet du ønsker å kjøre gjennom ett rør og forskjellen er stor...

Nå har jeg ikke prøvd en pedal hvor en kan gjøre det samme, men jeg vil anta at det vil fungere ganske likedan... dog jeg er enig i at det ikke nødvendigvis får ampen til å høres ut som en fullblods røramp av den grunn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt til sitt bruk, spesielt når man har forskjellige lydidealer.

Mange påstår at rørlyden hovedsakelig kommer fra sluttrinnet, og jeg tror at jeg er en av dem.

Selger du ampen din og klarer å skaffe totalt ca 3k, så finner du nok en røramp tilden prisen. Rørforsterkere er blitt ganske billige, og nesten "alle" har råd til en rimelig røramp. Det som er så greit er at mange av disse låter bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ved flere anledninger opplevd at vrengpedaler ikke nødvendigvis fungerer bra sammen med rørvreng i ampen. Mange pedaler fungerer bedre på clean (IMHO), og da finnes det faktisk solid state som fungerer greit (men jeg foretrekker uansett en røramp med god clean-headroom i de tilfellene).

I det siste har jeg brukt min Boss RC-30 Loopstation en god del til enmannsøving, og da fungerer det dårlig med vreng i ampen når looperen spiller trommerytme og bass samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikk motsatt for min del, jeg synes vrengpedaler låter bedre om man har ampen innstilt på «the verge of break-up», som de kaller det på fremmedspråklige fora :P

Har man ampen innstilt så den vrenger mer enn det, må man selvfølgelig være forsiktig med hvordan man stiller inn vrengpedalen. Men det funker ofte veldig bra dette også, selv kjører jeg en BigMuff-klone foran Bassmanen, og den er da stilt inn til crunch. Randy Rhoads brukte vel en MXR Dist+ foran Marshallen sin, og det låt jo panser det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låter krutt og panser det, men det funker imo bare på amper som er voicet ala Marshall, med god naturlig crunch i utgangspunktet!

Men jeg foretrekker likevel en god overdrive i front :P Men det er alltid greit å ha en Boss DS-1 eller MXR Dist+ liggende til dette fomålet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikk motsatt for min del, jeg synes vrengpedaler låter bedre om man har ampen innstilt på «the verge of break-up», som de kaller det på fremmedspråklige fora :P

Joda, ser den, men vrengpedal på amp som allerede er inne i high gain land fungerer ofte dårligere, IMHO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, ser den, men vrengpedal på amp som allerede er inne i high gain land fungerer ofte dårligere, IMHO.

Drive på null og level godt oppe gjør underverker inn i en amp som allerede vrenger som faen. Blir både tightere og klarere vreng hos meg. Kommer selvfølgelig an på pedal og forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drive på null og level godt oppe gjør underverker inn i en amp som allerede vrenger som faen. Blir både tightere og klarere vreng hos meg. Kommer selvfølgelig an på pedal og forsterker.

Det du beskriver der er etter min mening boost, ikke vreng (samme hva pedalen heter). Det er imidlertid nyttig, og jeg har ofte brukt TS-klonen min på den måten. (TS er jo i grunn en vrengpedal som fungerer veldig godt med rør, også fordi drive kan skrus fra null til "ganske mye", og det er lett å finne en sweet spot. Enig med Aphelion lenger opp sånn sett).

Mulig jeg var litt upresis lenger opp, men jeg mente ikke at alle vrengpedaler oppfører seg dårlig med rørforsterker i high gain mode, men dersom man har MYE vreng fra pedal inn i rørforsterker på high gain (mye vreng), så blir det ofte skurrete og rart (nesten som billig solid state amp vreng).

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en vox transistor forsterker, og vil ha en finere vreng, men jeg vil ikke bruke mer en 1000kr - 1500 kr hva er best da? en rør pedal eller en billig rør forsterker? Hva er best lyd i?

Min første tanke er en modelleringsamp.... Men den Vox ampen din - er det en Valvetronix? Er også litt greit å vite hvilken sammenheng ampen skal brukes i. Band eller soveromspilling?

Ser at Fender Mustang forsterkerne ofte blir lovprist her inne på forumet.(har ikke prøvd disse selv) Flere av disse ligger innenfor budsjettet ditt (sjekk bruktmarkedet). Synes Vt+ serien til Vox låter bra til sitt bruk, og får fin lyd ut av dem også med en pedal i front hvis ampen står på en relativt clean setting. Hvis det er en Vt forsterker du har - prøv med en billig Boss pedal som f.eks SD 1 eller OD 3, og ikke pøs på med gain og volum fra begynnelsen av, men prøv deg frem.

Endret av Erkny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.