Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppbevaring av gitar/bass


smithy

Anbefalte innlegg

Hei folkens :)

Jeg og bandet har snakket og lurt på en ting angående oppbevaring av gitarer og basser i øvings rommet. Vi har øvings rom i kjelleren til trommisen vår. Vi har en fuktighetsmaskin som vi tømmer 2-3 ganger daglig når den er full. Det kan bli ganske kaldt der om vinteren, men har varmeovner hvis det skulle bli for kaldt.

Det vi lurte på var om hva som er "best" eller lurest for oss når vi oppbevarer gitarene og bassen der. Er det lurest med en hard case, bag eller funker det med stativer der nede?

Vi har vurdert å kjøpe en slik: http://evenstadmusikk.no/index.php?main_page=product_info&cPath=343_430&products_id=11329 eller noe i den duren som stativ, er dette kanskje noe eller er en hard case lurest? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-3 ganger om dagen? Hvor stor tank er det på denne maskinen da? Hvis lokalet er av "normalt rom"- størrelse, er det å få fjernet la oss si fire liter om dagen kjempemye. Da vil relativ fuktighet ligge på 80-90 prosent, trolig. Et slikt fukitghetsnivå har verken gitarer, trommesett, elektronikk, mennesker eller i og for seg rommet godt av i det hele tatt. Er kjelleren så fuktig, hadde jeg vært litt bekymret for sopp og sporer. Det å oppholde seg i "soppkammer" kan føre til helseproblemer senere i livet.

Få fatt i et hygrometer og få målt fuktigheten, du. Den bør ikke ligge så mye over la oss si 60% relativ fuktighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes vel fuktig ut ja. Avhenger av størrelse på avfukter hvor mye det er selvsagt. Forskjell på 1 liter og 20. Men ville nok aldri ha oppbevart noe som helst i den kjelleren som har med musikkinstrumenter eller utstyr å gjøre. Lei dere et lokale, eller lån noen kroner til å få drenert den kjelleren.

Sitter litt i samme situasjon, da jeg har kjøpt et hus der jeg har planer om å ta i bruk kjelleren til instrumenter osv på sikt. Men den må dreneres og tørkes ut godt. Tipper jeg blir å ha en avfukter stående å dure i et års tid i første omgang, og så få drenert det opp til våren kanskje. Heldigvis har jeg også et loft som jeg tror og håper kan brukes til gitarlagring inntil videre :)

Endret av Slashaxl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hjelpe mye bare å få vannet fra takrennene noen meter lengre ut fra grunnmuren, ved å koble på f.eks. dreneringsrør, som også kan graves ned.

Husk å ha lukene i kjelleren ÅPNE medmindre avfukter'n står på da skal luker være stengt (hvis jeg husker riktig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fuktighets måler der nede, skal opp dit imorra så jeg kan sjekke hva den står på, men jeg snakket nettopp med trommisen, og han sa at det tar legner tid med fuktighets maskinen, at det kan ta opp til 1 dag eller 2 før lampa lyser rødt og vi må skifte, men jeg skal sjekke på måleren imorra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pusset opp et rom i en kjeller for noen år siden. Satte inn en sånn maskin. Den gikk for full gass i noen måneder, la oss si fire- fem måneder, der den dro ut tre-fire liter om dagen. Så var muren tørr. Nå flere år etter, trekker den ut rundt en liter i måneden. Klimaet i rommet er helt annerledes, det luker ikke fukt, og det er helt OK å være der.

Forøvrig er tipset til Jonta veldig bra. Bare det å få takrenneavløpet noen meter vekk fra veggen gjør underverker. Bare pass på at du får rør uten slisser. De finnes med og uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.